مای سیویل
نحوه اجراي جوش باکس فلزي - نسخه‌ی قابل چاپ

+- مای سیویل (http://www.mycivil.ir/forum)
+-- انجمن: اجرای سازه و ساختمان های بتنی و فلزی (http://www.mycivil.ir/forum/Forum-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D9%84%D8%B2%DB%8C)
+--- انجمن: اجرای سازه های فلزی (http://www.mycivil.ir/forum/Forum-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%84%D8%B2%DB%8C)
+--- موضوع: نحوه اجراي جوش باکس فلزي (/Thread-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D8%AC%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%DA%A9%D8%B3-%D9%81%D9%84%D8%B2%D9%8A)



نحوه اجراي جوش باکس فلزي - sotoodeh - 1393/5/29

سلام دوستان
مي خواستم بدونم کدام روش اجراي جوش گوشه براي ساخت باکس فلزي رو صحيح تر مي دونيد؟ ( شکل 1 يا شکل 2 در فايل پيوست ) هر کدام از اين روشها معايب و محاسني دارن. مثلا در شکل 2 امکان تورق فلز ورق زيرين در اثر حرارت و ايجاد ترک مويي در ورق جوش گوشه وجود دارد ولي اجراي آن آسانتر است

[تصویر:  iqc9vs6u1yv8r6pveq.gif]


RE: نحوه اجراي جوش باکس فلزي - sotoodeh - 1393/5/29

از طرفي روش 1 مناسب براي ساخت صنعتي است و امکان تورق در ورق را از بين مي برد. ويدئوي زير را ببينيد

[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)

[تصویر:  4t8kkglw47h03jog3sk.gif]


RE: نحوه اجراي جوش باکس فلزي - کیوان بابایی - 1393/5/29

سلام

شکل اول صحیحتر است و اجرایتر . عمل نورد فولاد باعث ایجاد الیاف هایی موازی در قطعه فولادی می شود . در صورت سرد شدن جوش . جوش منقبض می شود در اینصورت اگر جهت کششی نیروی انقباضی جوش عمود بر ورقه ها یا همان الیاف های فولادی باشد . باعث پارگی لامینار می شود . ( ترد شکنی تحت کشش )

با توجه به توضیحات نتیجه می گیریم . شکل های زیر صحیحتر می باشند .

[تصویر:  rjae6wp2o2w2vz62nr.jpg]




RE: نحوه اجراي جوش باکس فلزي - فرشاد امن خانی - 1394/8/4

مطالب پایین از گروهی از تلگرام نقل قول شده


سوال : از دو روش ساخت ستونها ی box کدام مناسب است ؟

[تصویر:  7uv4plcpjsdq793c3tvb.jpg]

پاسخ : روش شماره یک
چرا؟

در سال 95 توسط امریکایی ها و سال 85 در فولاد خودمون یه بحثی مطرح شد . که این بحث تو زمینه متالوژی فولاد هست به این صورت که فولادی که ما در لایه های 1 سانت سانت 3 سانت و ... مصرف می کنیم بافت داخلیش به این صورته که از لایه هایی تشکیل شده که این لایه ها در کنار هم تبدیل شدن به قطعه ای سالید به اسم ورق و حالا وقتی ما مقطع رو به این شکل مدل می کنیم

[تصویر:  k7de2sd30ki2685h4yd.jpg]

جوشی که تو این نواحی مشاهده می کنید ورق شماره یک رو شمالی جنوبی میکشه و ورق شماره دو رو شرقی غربی که این موضوع باعش باز شدن لایه های داخلی فولاد از هم میشه که به این پدیده اصطلاحا میگن پدیده تورق و امریکایی ها بهش میگن لامینار (laminar )

حالا این پدیده تو ساخت مقاطع I شکل غیر قابل کنترل هست و لی تو ساخت مقاطع باکس میشه به این صورت زیر از پدیده لامینار جلو گیری کرد

[تصویر:  z8fcwmuqj1zbpqobk8v2.jpg]

و متاسفانه 99 درصد کاربران ایتبس ، مقاطع قوطی رو در add tube box می سازند و وارد sd اصلا نمی شن . که این اشکال داره چون چیزی که مدل میشه با چیزی که ساخته میشه فرق داره و ماتریس سختی رو تحت تاثیر قرار میده

ابعاد ورق باکس ها حد اقل 35 سانتی متر ( برای اینکه جوشکار دستشو و انبرش داخل بچرخه و بتونه جوش بده ) در 1.5 سانت می باشد ( به خاطر اینکه ورق های اتصالات ما مثل ورق رو سری و بالا سری کمتر از 1.5 سانت و دو سانت نیست و نباید ضخامت ورق جان با ورق روسری و زیر سری به خاطر مسایل جوشکاری و .... کمتر باشه )

در روش اول میبایست از جوش نفوذکامل برای اتصال استفاده بشه(برای محاسبه و همچنین انجام جوش کاری)(البته در این حالت به علت قرار گیری گوشه هر دو ورق در یک نقطه، نیازی به فارسی بر نمودن ورق ها نیست)

در روش دوم از جوش گوشه برای اتصال استفاده میشه.

مزیت مهم روش اول اینه که از حداکثر ممان اینرسی ورق در نظر گرفته شده، میشه استفاده نمود.
ولی در روش دوم، دوتا از ورق ها، به هم نزدیک تر هستند و این باعث کاهش ممان اینرسی مقطع حاصله میشه.
یعنی با یک مقدار پول بابت آهن، روش اول مقدار مقاومت خمشی بیشتری حاصل میکنه.

در عوض روش ساخته روش اول کمی سخت تر از روش دوم هستش (ساخت در محل کارگاه). که البته با توجه اینکه در حال حاضر اکثر مقاطع رو به کارخانه سفارش میدن، این مشکل هم تقریبا دیگه وجود نداره و بهتره از روش اول که بهینه تر هست استفاده بشه.

(لازم به ذکره که اگر روش دوم با جوش نفوذ کامل ساخته بشه، غلط خواهد بود)


[تصویر:  rx9wzjuhmugl0lcarpzj.jpg]


[تصویر:  9wtyii6ysp6xim4iq4v.jpg]