امتیاز موضوع:
  • 55 رأی - میانگین امتیازات: 2.49
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ضرایب ترک خوردگی در سازه ی بتنی
#11
(1393/7/28 ، 12:11 صبح)کیوان بابایی نوشته است: باسلام

سوال خوبی پرسیدید . خیلی از دوستان در سازه بتنی بدون داشتن دتایل مناسب اتصالات تیربه تیر را برای کاهش پیچش مفصلی در نظر میگیرند در صورتیکه اتصال مفصلی در سازه بتنی معنایی ندارد و تمامی دتایل هایی اجرایی برای اینمورد در حالت نیمه گیردار خواهد بود مگر در حالت براکتی که اتصال به مفصلی نزدیکتر است .

با توجه به مبحث نهم ، طبق تصویر زیر برای سازه های نامعین و پیچش از نوع همسازی ، حداکثر لنگر پیچشی در یک تیر را می توان به مقدار متناظر با پیچش ترک خوردگی محدود نمود .

*طبق تصویر زیر توظیح بند ابتدایی برای پیچش از نوع تعادلی می باشد در اینصورت امکان کاهش لنگر پیچشی نخواهد بود .

* طبق تصویر زیر توظیح بند دوم برای پیچش از نوع همسازی می باشد در اینصورت امکان کاهش لنگر پیچشی به میزان 0.67 لنگر پیچشی ترک خوردگی خواهد بود .

[تصویر:  m4ltmexsl00frnldtx.jpg]


توضیحات بیشتر در مورد روش اعمال ضریب ترک خوردگی و نحوه کنترل میزان پیچش در برنامه ایتبس :

ابتدا تیرهایی را که مستعد پیچش می باشند نظیر تیرهایی که به آن تیر فرعی دیگری متصل است . را انتخاب کرده و از منوی Assign/ Frame Line - Frame Property Modifiers را انتخاب سپس در برگه باز شده تمامی ضرایب ترک خوردگی طبق مبحث نهم را اعمال نمائید . همانند روال قبل فقط مقدار ثابت پیچشی و یا سختی پیچشی را در سعی اول برابر با 0.15 تنظیم نمائید . ( J = 0.15 )
بعد از تحلیل و طراحی سازه بتنی ، برروی تیرهای مورد نظرکه پیچش بالایی دارند کلیک راست نمائید و دکمه Shear Details را کلیک نمائید . در برگه باز شده در قسمت خلاصه گزارشات طراحی برای پیچش یعنی قسمت Torsion capacity مقدار Tu گزارش شده همان مقدار لنگر پیچشی نهایی تیر می باشد .
حال مقدار Tu را با مقدار عددی که در زیر phi*Tcr گزارش شده است مقایسه نمائید . اگر این مقدار برابر بودن ضریب نیازی به تغییر ندارد در صورتیکه این مقدار برابر نبود باید با سعی وخطا به مقدار مورد نظر برسید .
یک نکته را فراموش نکنید که Phi برابر با 0.75 می باشد و مقدار گزارش شده در قسمت phi*Tcr برابر با 1/4 مقدار Tcr یا همان لنگر پیچشی ترک خوردگی در ایین نامه می باشد پس شما باید مقدار Tu ( لنگر نهایی ) را با 4* phi*Tcr مقایسه نمائید .

سلام و ممنون اط توضیحات خوب شما
سوالم اینست که این ضریب 0.15دقیقا در کجا اشاره شده؟

پاسخ
#12
باسلام

مقدار 0.15 یک مقدار تقریبی می باشد که براساس G و E بتن تعیین شده است . به محاسبات بتنی و اندیس های مدول برشی ، مقاومت فشاری بتن ، ضریب پواسون و نهایت مدول برشی مرتبط است که در آیین نامه خاصی نیامده است و فقط یکذعرف طراحی و دارای مقدار تقریب می باشد .
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نحوه طراحی سازه فولادی که هم دارای سقف تیرچه بلوکی و هم دارای سقف کامپوزیت میباشد! sasan.ce 1 1,147 1402/4/20 ، 05:32 عصر
آخرین ارسال: Ali.mo.1380
  معرفی ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD KONKORKONKOR 5 7,253 1400/8/19 ، 09:51 عصر
آخرین ارسال: aryian
  رفع مشکل صادر کردن فایل فولادی برای سازه نگار9 SK1970 1 794 1400/6/28 ، 12:02 عصر
آخرین ارسال: SK1970
  Etabs 2016 رد شدن پروژه از کنترل سازه Amirhossin718 0 1,075 1399/12/19 ، 07:47 عصر
آخرین ارسال: Amirhossin718
  مشکل در طراحی تیر کنسولی بتنی؟ kaka410 52 29,584 1399/3/2 ، 11:41 عصر
آخرین ارسال: yasermeithamy
  سوال در مورد وزن و سیستم سازه ای حمیدرضا یزدی 2 1,230 1399/1/8 ، 07:37 عصر
آخرین ارسال: yasermeithamy
  راهنمایی در مورد اعمال ضریب ترک خوردگی ستون M-CIVIL 7 7,179 1398/9/19 ، 03:28 عصر
آخرین ارسال: mahdi hatami
  اعمال 100-30 برای سازه منظم در فنداسیون Arya68 1 1,307 1397/6/18 ، 09:05 عصر
آخرین ارسال: mehdipanahi
  نحوه مدل کردن سازه های گرد و قوسی شکل در ایتبس ؟ pouyasento 4 4,421 1397/2/17 ، 10:14 صبح
آخرین ارسال: rasool67
  مشکل وارد نشدن بار به سازه arash.moafy.ref 0 1,273 1397/2/13 ، 10:15 صبح
آخرین ارسال: arash.moafy.ref

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان