چند تا چیز باید در مورد طراحی دستی بدونی
اگه قاب شما
مفصلی باشه یعنی بادبندی باشه نیروی زلزله به قاب وارد نمیشه بلکه
نیروی زلزله به بادبندها وارد میشه مثلا اگه نیروی زلزله در طبقه ی اول و در جهت x 150تن باشه و در طبقه ی اول در جهت x شما دو تا بادبند داشته باشید نیروی زلزله به دو تا بادبند وارد میشه (هر کدوم 75 تن نیرو دریافت میکنن) و باید بادبندی طراحی کنید که نیروی 75 تن رو تحمل کنی و تنهای نیرویی که در قاب مفصلی به خود قاب ها وارد میشه نیروی ثقلی(نیروی وزن سازه ) هست که باید از تحلیل درست بدست بیارید و با تحلیل کردن مقدار نسرو های وارده رو بدست بیارید و تیر و ستون مورد نظر رو طراحی کنید.
اما اگه قاب شما مفصلی نباشه و قاب شما قاب خمشی باشه شما باید دو بار تحلیل انجام بدید
یکبار تحلیل نیروی زلزله و یکبار تحلیل بار ثقلی با اینکار نیروی وارد بر تیر و ستون بدست میاد و نیرو ها رو باید توی ترکیب باری که میخوای تیر یا ستون رو طراحی کنی بزاری تا نیروی اصلی بدست بیاد و مقطع مورد نظر رو طراحی کنی
نقل قول: نقل قول از سایت http://www.sazeh808.blogfa.com/post-12.aspx
تحليل جانبي قاب ها
2-الف)
قاب خمشي: براي تحليل قاب به صورت تقريبي در مقابل بارهاي جانبي دو روش وجود دارد:
-روش كانتيليور و روش پرتال
روش كانتيليور براي قابهاي با ارتفاع زياد(بيش از 5 طبقه) مفيد ميباشد. در روش پرتال برش هر طبقه به نسبت دهانه هاي بارگير هر ستون تقسيم شده و برش ستون مورد نظر در آن طبقه را ميدهد و اين در صورتيست كه در نرم افزارSap برش طبقه به نسبت يكسان در بين ستونهاي طبقه تقسيم ميشود .بنابراين لنگر وارد بر ستون هاي هر طبقه در سپ كه از حاصلضرب برش ستون ها تا فاصله نقطه عطف ستون تا انتهاي گيردار ان ميباشد براي ستون هاي هر طبقه يكسان ميباشد
-نقاط عطف ستونها در طبقات در وسط آن تقريب زده ميشود و در طبقه همكف به دليل انتها مفصلي بودن ستون ها در سازه هاي فلزي برش ستون ها در كل ارتفاع طبقه همكف ضرب ميشود تا لنگر وارد بر ستون هاي قاب تحت بار جانبي تعيين گردد.در تحليل دستي نيروي محوري ستون ها بجز در ستوهاي ابتدايي انتهايي مابقي صفر ميباشد.تحليل جانبي تنها براي قابهاي خمشي و از روي برابري ممانهاي وارده از برش ستون و تير هاي اطراف هر گره تعيين ميگردد.
2-ب)
قاب مفصلي:
همانطور كه گفته شد بدليل اتصالات مفصلي تبرو ستون ها در فابهاي با مهاربندي و جابجایی های زیاد در گره ها مقادير برش و لنگر ايجاد شده در ستون ها و تيرها تحت بار جانبي بسيار ناچيز است چراكه در قابهاي مفصلي نمي توان از روش پرتال يا هر روش تحليلي ديگر از برابري لنگرها در محل تكيه گاه ها استناد نمود.برای توزیع بار زلزله بین مهاربندها در هر طبقه تفاضل نیروی برشی تراز بالا و پائین (نیروی افقی طبقه) بین مهاربندهای اون طبقه توزیع میشود.در قابهاي مفصلي نيروي محوري ستونهاي اطراف بادبندي ها ناشي از لنگر وارده از نيروهاي جانبي را ميبايست محاسبه نمود.كه پس از تحليل بادبند ها و تعيين نيروي محوري آنها ميبايست نيروي محوري ستونهاي اطراف بادبند ها براي نيروي محوري بوجود آمده در آنها طراحي گردند.