امروز،
(آخرین ویرایش در این ارسال: امروز، ، توسط فرشاد امن خانی.)
آشنایی با اتصالات صلب در مقاطع HSS (مقاطع تو خالی)
یکی از مسائل مهم در طراحی اتصال صلب تیر با مقطع I به ستون H.S.S،(واژه H.S.S مخفف (Hollow structural section) به معنای مقاطع ساختمانی توخالی است. H.S.S مقطع بسته ای (تیوبلار) است که به شیوه نورد سرد (کلد فرم) تولید شده) لزوم وجود ورق پیوستگی در محل اتصال می باشد. برای نصب سخت کننده ها (استیفنر) در محل اتصال، سه شیوه رایج تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. در پایین به نحوه اجرای این شیوه های می پردازیم.
همه شیوه های اتصال استیفنری به لحاظ فنی و اجرایی دارای ایرادات مهمی می باشند که مهمترین آنها عبارتند از *جوشکاری زیاد و ضعیف شدن مقطع *زمان اجرای طولانی *دشواری اجرا * پرتی مصالح زیاد
با جایگزین نمودن شیوه ای که نیاز به سخت کننده در محل اتصال نداشته باشد، می توان بسیاری از این مشکلات را رفع نمود و باعث پیشرفت شگرفی در صنعت ساختمان و استفاده از مقاطع ساختمانی گردید. اتصال فوق مدرن ConXL که در چند سال اخیر طراحی و ارائه شده و به تایید AISC رسیده است، یکی از بهترین گزینه های موجود می باشد. این اتصال که از نوع اتصالاتی است که در صنعت ماشین سازی کاربرد دارد، علاوه بر حذف استیفنر در محل اتصال، سرعت اجرا را بسیار بالا می برد و در عین حال اتصالی با ایمنی بالا می باشد که سبب کاهش هزینه های ساخت می گردد.
اتصال با استیفنر (دیافراگم) عبوری
استیفنر عبوری شامل دو صفحه سخت کننده در محل اتصال می باشد که از درون ستون عبور کرده و ستون را به سه قسمت تقسیم می کنند. پس از نصب دیافراگم ها، ستون ها در محل خود مجدداً نصب و جوش می شوند.
(تصویر 1)
اتصال با استیفنر داخلی
برای اجرای استیفنر داخلی از چند روش می توان استفاده نمود.
1- بازکردن یک وجه ستون ( جهت دسترسی جوش)
2- استفاده از ربات های جوشکار
3- بریدن ستون، نصب استیفنر در محل اتصال و سپس جوش مجدد محل برش (تصویر2)
اتصال با استیفنر خارجی
در این نوع اتصال استیفنر به صورت صفحاتی در پیرامون ستون به گونه ای طراحی می گردد که علاوه بر انتقال کامل نیروهای ناشی از خمش تیر به ستون، از لهیدگی موضعی ستون نیز جلوگیری کند.
(تصویر3)
مقایسه تکنولوژی اتصال ConXL با سایر اتصالات (پیشنهاد)
کارایی و استحکام:
در اتصال conXL (تصویر1) نیروهای خمشی بال تیر از طریق جوش نفوذی کامل در ناحیه اتصال، به فلنج بال انتقال می یابد. فلنج های بال، نیروهای فشاری بال تیر را از طریق خمش فلنج بال و فشار مستقیم به کولارها انتقال می دهند. فلنج ها نیروی کششی بال تیر را در حالت خمشی به بولتها و آنها به فلنج های کناری و در نهایت به فلنج روبرو انتقال می دهند.
این نیروهای ترکیبی از طریق سطح تماس کولار و ستون و جوش های گوشه که کولارها را به ستون متصل می کنند، به دیواره ستون منتقل می شوند. عملکرد اجزای این اتصال به صورت کاملا یکپارچه می باشد.
ولی در اتصالات رایج (تصویر2)، نیروی فشاری بال تیر از طریق جوش نفوذی به یکی از وجوه باکس متقل شده و انتظار می رود توسط استیفتر به سایر وجوه انتقال داده شود.
حجم جوشکاری:
حجم جوشکاری در این نوع اتصال به مراتب کمتر از اتصالات نوع معمول می باشد و در ضمن تمامی مراحل جوشکاری با دقت و کیفیت بالا در کارخانه صورت گرفته، بطوریکه در محل پروژه به هیچگونه جوشکاری نیاز ندارد.
استیفنر:
در اتصال conXL مجموعه ای از قطعات به نام کولار و فلنج بال جایگزین استیفنرها(ورق پیوستگی) در اتصالات معمول شده اند.
هزینه:
با توجه به صنعتی شدن این فرآیند، کم شدن وزن کل سازه نسبت به روش های قدیمی و همچنین حذف استیفنر داخلی و دیافراگم خارجی بزرگ، هزینه تمام شده اتصال conXL نسبت به روش های دیگر به میزان قابل توجهی کمتر می باشد.
دقت و سرعت:
با استفاده از فیکسچر مخصوص جهت نصب کولار بر روی ستون، ضمن بالا رفتن دقت کار، سرعت انجام آن نیز به طور قابل توجهی افزایش می یابد
یکی از مسائل مهم در طراحی اتصال صلب تیر با مقطع I به ستون H.S.S،(واژه H.S.S مخفف (Hollow structural section) به معنای مقاطع ساختمانی توخالی است. H.S.S مقطع بسته ای (تیوبلار) است که به شیوه نورد سرد (کلد فرم) تولید شده) لزوم وجود ورق پیوستگی در محل اتصال می باشد. برای نصب سخت کننده ها (استیفنر) در محل اتصال، سه شیوه رایج تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. در پایین به نحوه اجرای این شیوه های می پردازیم.
همه شیوه های اتصال استیفنری به لحاظ فنی و اجرایی دارای ایرادات مهمی می باشند که مهمترین آنها عبارتند از *جوشکاری زیاد و ضعیف شدن مقطع *زمان اجرای طولانی *دشواری اجرا * پرتی مصالح زیاد
با جایگزین نمودن شیوه ای که نیاز به سخت کننده در محل اتصال نداشته باشد، می توان بسیاری از این مشکلات را رفع نمود و باعث پیشرفت شگرفی در صنعت ساختمان و استفاده از مقاطع ساختمانی گردید. اتصال فوق مدرن ConXL که در چند سال اخیر طراحی و ارائه شده و به تایید AISC رسیده است، یکی از بهترین گزینه های موجود می باشد. این اتصال که از نوع اتصالاتی است که در صنعت ماشین سازی کاربرد دارد، علاوه بر حذف استیفنر در محل اتصال، سرعت اجرا را بسیار بالا می برد و در عین حال اتصالی با ایمنی بالا می باشد که سبب کاهش هزینه های ساخت می گردد.
اتصال با استیفنر (دیافراگم) عبوری
استیفنر عبوری شامل دو صفحه سخت کننده در محل اتصال می باشد که از درون ستون عبور کرده و ستون را به سه قسمت تقسیم می کنند. پس از نصب دیافراگم ها، ستون ها در محل خود مجدداً نصب و جوش می شوند.
(تصویر 1)
اتصال با استیفنر داخلی
برای اجرای استیفنر داخلی از چند روش می توان استفاده نمود.
1- بازکردن یک وجه ستون ( جهت دسترسی جوش)
2- استفاده از ربات های جوشکار
3- بریدن ستون، نصب استیفنر در محل اتصال و سپس جوش مجدد محل برش (تصویر2)
اتصال با استیفنر خارجی
در این نوع اتصال استیفنر به صورت صفحاتی در پیرامون ستون به گونه ای طراحی می گردد که علاوه بر انتقال کامل نیروهای ناشی از خمش تیر به ستون، از لهیدگی موضعی ستون نیز جلوگیری کند.
(تصویر3)
مقایسه تکنولوژی اتصال ConXL با سایر اتصالات (پیشنهاد)
کارایی و استحکام:
در اتصال conXL (تصویر1) نیروهای خمشی بال تیر از طریق جوش نفوذی کامل در ناحیه اتصال، به فلنج بال انتقال می یابد. فلنج های بال، نیروهای فشاری بال تیر را از طریق خمش فلنج بال و فشار مستقیم به کولارها انتقال می دهند. فلنج ها نیروی کششی بال تیر را در حالت خمشی به بولتها و آنها به فلنج های کناری و در نهایت به فلنج روبرو انتقال می دهند.
این نیروهای ترکیبی از طریق سطح تماس کولار و ستون و جوش های گوشه که کولارها را به ستون متصل می کنند، به دیواره ستون منتقل می شوند. عملکرد اجزای این اتصال به صورت کاملا یکپارچه می باشد.
ولی در اتصالات رایج (تصویر2)، نیروی فشاری بال تیر از طریق جوش نفوذی به یکی از وجوه باکس متقل شده و انتظار می رود توسط استیفتر به سایر وجوه انتقال داده شود.
حجم جوشکاری:
حجم جوشکاری در این نوع اتصال به مراتب کمتر از اتصالات نوع معمول می باشد و در ضمن تمامی مراحل جوشکاری با دقت و کیفیت بالا در کارخانه صورت گرفته، بطوریکه در محل پروژه به هیچگونه جوشکاری نیاز ندارد.
استیفنر:
در اتصال conXL مجموعه ای از قطعات به نام کولار و فلنج بال جایگزین استیفنرها(ورق پیوستگی) در اتصالات معمول شده اند.
هزینه:
با توجه به صنعتی شدن این فرآیند، کم شدن وزن کل سازه نسبت به روش های قدیمی و همچنین حذف استیفنر داخلی و دیافراگم خارجی بزرگ، هزینه تمام شده اتصال conXL نسبت به روش های دیگر به میزان قابل توجهی کمتر می باشد.
دقت و سرعت:
با استفاده از فیکسچر مخصوص جهت نصب کولار بر روی ستون، ضمن بالا رفتن دقت کار، سرعت انجام آن نیز به طور قابل توجهی افزایش می یابد
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv