1394/10/4 ، 02:05 صبح
با سلام
همانطور که می دانید برای طراحی میلگردهای پی با نرم افزار سیف، بر اساس فرض اولیه که پایه تجربی دارد، مقدار اولیه میلگردهای سراسری شامل سایز و فاصله آرماتورها،به نرم افزار معرفی می گردد و پس از تعریف داده های مورد نیاز، تنظیمات ، تحلیل و طراحی پی،مازاد سطح مقطع فولاد یا طول مورد نیاز به صورت آرماتور تقویتی به کاربر گزارش می گردد.معمولا طول این آرماتورها بر اساس مختصات ابتدا و انتهای خطوط ارائه شده سیف برای این میلگردها استخراج می گردد.و در نقشه ای اجرایی قید می گردد.اما نکته مهم اینجاست که این مقادیر در واقع قطع تئوریک آرماتور ها هستند و نباید عینا طول میلگردهای تقویتی را بر اساس برنامه سیف در نقشه های اجرایی نهایی نمود.لذا می بایست بر اساس مبحث نهم عمل نمود. بر این اساس می بایست بین دو آیتم زیر مقدار بیشینه را انتخاب کرد. 1: 12برابر قطر میلگردهای طولی سراسری پی 2: عمق موثر پی و در نهایت هر کدام که بیشتر باشد را مد نظر قرار داده و میلگرهای تقویتی را در هر سمت به اندازه آن افزایش می دهیم.برای درک بهتر موضوع تصویر زیر را در نظر بگیرید.
![[تصویر: lghiy67hgoa7sofxzxx.png]](http://www.mycivil.ir/up/images/lghiy67hgoa7sofxzxx.png)
در نوارمیانی جهت طولی، دو عدد میلگرد تقویتی با سایز 22 و در مش بالایی فنداسیون گزارش شده است.طبق ابعاد برداشت شده از سیف 14 این طول برای میلگردهای مذکور 3 متر قرائت شده است.
اما در نقشه های اجرایی این طول برای این پی با عمق یک متر چقدر خواهد بود؟
12*2.2=26.4 100-6-(2.2/2)=92.9=93 93>26.4
لذا در هر انتهای میلگردهای طولی 93 سانتیمتر برای نقشه های اجرایی اضافه میکنیم.و در کل میلگرد مورد نظر با طول سه متربه 4.86 تغییر میکند.
باید توجه داشت که اگر یک سر میلگردهای تقویتی در لبه پی قرار گیرد، با همپوشانی مناسب و قلاب استاندارد میلگردهای سراسری موضوع مرتفع گردد.
چنانچه بعد از طول میلگردهای تقویتی از 2 متر کمتر شد، می توان از آن صرف نظر کرد.در کل سیف یک برنامه تقریبی است.نتایج محاسباتی میلگردها و کنترل برش ها را به درستی انجام می دهد ولی در مورد ظرفیت باربری دچار ضعف بوده و به نظر من باید از برنامه هایی مثل آباکوس استفاده کرد. اما برای طراحی دالها همچنان رقیبی در صحنه ندارد و نتایجش به درستی قابل اعتماد است.
با تشکر از اینکه همراه بنده بودید در این مطلب...
همانطور که می دانید برای طراحی میلگردهای پی با نرم افزار سیف، بر اساس فرض اولیه که پایه تجربی دارد، مقدار اولیه میلگردهای سراسری شامل سایز و فاصله آرماتورها،به نرم افزار معرفی می گردد و پس از تعریف داده های مورد نیاز، تنظیمات ، تحلیل و طراحی پی،مازاد سطح مقطع فولاد یا طول مورد نیاز به صورت آرماتور تقویتی به کاربر گزارش می گردد.معمولا طول این آرماتورها بر اساس مختصات ابتدا و انتهای خطوط ارائه شده سیف برای این میلگردها استخراج می گردد.و در نقشه ای اجرایی قید می گردد.اما نکته مهم اینجاست که این مقادیر در واقع قطع تئوریک آرماتور ها هستند و نباید عینا طول میلگردهای تقویتی را بر اساس برنامه سیف در نقشه های اجرایی نهایی نمود.لذا می بایست بر اساس مبحث نهم عمل نمود. بر این اساس می بایست بین دو آیتم زیر مقدار بیشینه را انتخاب کرد. 1: 12برابر قطر میلگردهای طولی سراسری پی 2: عمق موثر پی و در نهایت هر کدام که بیشتر باشد را مد نظر قرار داده و میلگرهای تقویتی را در هر سمت به اندازه آن افزایش می دهیم.برای درک بهتر موضوع تصویر زیر را در نظر بگیرید.
![[تصویر: lghiy67hgoa7sofxzxx.png]](http://www.mycivil.ir/up/images/lghiy67hgoa7sofxzxx.png)
در نوارمیانی جهت طولی، دو عدد میلگرد تقویتی با سایز 22 و در مش بالایی فنداسیون گزارش شده است.طبق ابعاد برداشت شده از سیف 14 این طول برای میلگردهای مذکور 3 متر قرائت شده است.
اما در نقشه های اجرایی این طول برای این پی با عمق یک متر چقدر خواهد بود؟
12*2.2=26.4 100-6-(2.2/2)=92.9=93 93>26.4
لذا در هر انتهای میلگردهای طولی 93 سانتیمتر برای نقشه های اجرایی اضافه میکنیم.و در کل میلگرد مورد نظر با طول سه متربه 4.86 تغییر میکند.
باید توجه داشت که اگر یک سر میلگردهای تقویتی در لبه پی قرار گیرد، با همپوشانی مناسب و قلاب استاندارد میلگردهای سراسری موضوع مرتفع گردد.
چنانچه بعد از طول میلگردهای تقویتی از 2 متر کمتر شد، می توان از آن صرف نظر کرد.در کل سیف یک برنامه تقریبی است.نتایج محاسباتی میلگردها و کنترل برش ها را به درستی انجام می دهد ولی در مورد ظرفیت باربری دچار ضعف بوده و به نظر من باید از برنامه هایی مثل آباکوس استفاده کرد. اما برای طراحی دالها همچنان رقیبی در صحنه ندارد و نتایجش به درستی قابل اعتماد است.
با تشکر از اینکه همراه بنده بودید در این مطلب...