ارسالها: 24
موضوعها: 13
تاریخ عضویت: دي 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
سلام به همه دوستان...نوروز بر شما مبارک...
سوال: همانطور که میدانید آیین نامهAISC ضریب امگا صفر رو نمیگیره و باید این ضریب جهت کنترل در ترکیبات بارگذاری آورده شود ( البته برای سازه های دو جهت مفصلی ) و به این روش ستون ها طراحی گردد.و برای طراحی بادبند ها باید یک save as گرفت و در آن ضریب امگا صفر را از ترکیبات بارگذاری پاک کرد و بادبند ها را طراحی کرد....وقتی تحلیل استاتیکی انجام میدیم این روش مسکلی نداره سوال بنده اینجاست که وقتی تحلیل طیفی انجام میدهیم در فایل طراحی ستونها طراخی بادبند ها درست صورت نمیگیره(به دلیل وجود ضریب امگا صفر در ترکیبات بارگذاری ) و چون سایز بادبندها روی سختی قاب و در نتیجه تحلیل طیفی تاثیر میگذارد چگونه میتوان هم بادبندها ( در فایل مخصوص بادبندها بدو ضریب امگا در ترکیبات بار ) و هم ستون ها را درست طراحی کرد؟
ارسالها: 1,850
موضوعها: 346
تاریخ عضویت: تير 1391
اعتبار:
65
سپاس ها 0
سپاس شده 21 بار در 83 ارسال
البته کنترل ستونها در برابر ترکیب بارهای تشدید یافته برای تمامی سیستم ها در ساز های فلزی اجباریه و نه فقط برای دو جهت مهاربند . در مورد نحوه طراحی شما می بایست ابتدا سازه را برای ترکیب بارهای عادی طراحی کنید ( که در این مرحله ابعاد اعضائ به درستی طراحی میشوند ) سپس از فایلتون Save As بگیرید و در این فایل فقط ستونها را برای ترکیب بارهای تشدید یافته ( کنترل نیروی محوری ) کنترل کنید که ستونی ضعیف نباشد
ارسالها: 24
موضوعها: 13
تاریخ عضویت: دي 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
admin عزیز سوال بنده این نیست..سوال بنده در مورد چگونگی کنترل بارگذاری تشدید یافته که موجب ایجاد دو فایل میشود یکی برای بادبندها و دیگری برای طراحی و کنترل ستون ها..حالا وقتی تحلیل طیفی صورت میگیره این دو فایل با هم اندرکنش دارند ..چون سختی بادبندها ( بادبندها در فایل بادبندها بدون ترکیبات تشدید یافته طراحی میشود ) بر روی کل سازه تاثیر میگذارد و از طرفی یه فایل داریم که ترکیبات بار تشدید یافته در اون وجود داره و ستون ها طراحی میشود... حالا چطور میتوانیم این دو فایل را با هم بررسی کنیم تا در هم پایه کردن برش های پایه به مشکل نخوریم
ارسالها: 1,850
موضوعها: 346
تاریخ عضویت: تير 1391
اعتبار:
65
سپاس ها 0
سپاس شده 21 بار در 83 ارسال
در بالا توضیح دادم . یه مقدار بیشتر توضیح میدم
در این حالات که سختی سازه خیلی حساس است ما باید عمل سعی و خطا را در چندین مرحله انجام دهیم . ابتدا در فایل اول کل سازه را برای ترکیب بار عادی طراحی میکنیم . سپس فایل دوم را که تهیه کردیم در اون فایل ترکیب بار تشدید یافته را اعمال میکنیم . در این فایل ممکن است سایز بادبندها و ستونهای متصل به بادبند تغییر کند و نه کل ستونها . بعد از اینکه طراحی فایل دوم که بر اساس ترکیب بارهای تشدید یافته طراحی شده بودند تمام شد و تمامی مقاطع را نهایی کردیم ( برای این کار کافی است مقاطع را انتخاب کنید و از حالت اتو سلکت خارج کنید ) مجددا یک Save As میگیریم و دوباره سازه را برای ترکیب بار عادی طراحی میکنیم .در فایل سوم با توجه به اینکه سایز ستونهای متصل به بادبند و خود بادبندها بر اساس ترکیب بار تشدید یافته طراحی شده بودند دیگه نتایج کاملا منطقی و واقعی خواهند بود . البته ترکیب بارهای تشدید یافته همیشه بحرانی نخواهند بود . از طرفی باید این نکته را در نظر داشت که ستونها فقط می بایست برای بار محوری تشدید یافته کنترل شوند که همین نکته باعث میشه که ترکیب بارهای تشدید یافته زیاد تاثیر گذار نباشند
ارسالها: 4
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: فرو 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
سلام عزیزان،من دانشجوی ارشد زلزله هستم ،اگه ممکنه جزوه ای از تحلیل خطر پذیری سازه ها رو برام ایمیل کنیدh.zamanii@yahoo.com