ارسالها: 58
موضوعها: 10
تاریخ عضویت: دي 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
1392/1/17 ، 11:40 صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/1/17 ، 08:33 عصر، توسط حمید فلاح منش.)
نحوه استفاده از ترکیب بارها در ایتبس واقعا گیج کننده هستش میخواستم بدون در چه شرایطی از ترکیب بارهای ایین نامه ابا در ایتبس استفاده میشه
اخه تمام اموزش هایی که مطالعه کردم از ترکیب بارهایی با ضرایب دبگه استفاده شده در صورتی کهایین نامه ابا دارای ضرایب کمتر هستش و در نتیجه مقاطع اقتصادی تر میشه دلیل استفاده از ضرایب بزرگتر چیه
و اینکه در ایین نامه ACI میشه از ترکیب بارهای ابا استفاده کرد
ارسالها: 2,156
موضوعها: 67
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
60
سپاس ها 3
سپاس شده 13 بار در 4 ارسال
سلام
انتخاب ترکیب بار ها بستگی به طراح داره و اهمیت پروژه ولی در کل از 1 چارچوب خاصی بیرون نمیره
میشه از ایین نامه ACI با ترکیب بارهای خود ایین نامه استفاده کرد و هم میشه با ترکیب بارهای آبا
طراحی کرد
من خودم از ACI استفاده میکنم
ارسالها: 838
موضوعها: 52
تاریخ عضویت: دي 1391
اعتبار:
21
سپاس ها 1
سپاس شده 4 بار در 2 ارسال
به دلیل شباهت هایی که آیین نامه بتن یا فلز با بعضی آیین نامه ها آمریکا دارد فرق زیادی وجود ندارد که از آیین نامه هایی که در کتابها استفاده شده است، استفاده کنیم
به قول استاد ما آیین نامه های آمریکا بر اساس آزمایش هایی که انجام می دهند یک سری ضریب کاهش مقاومت را پیشنهاد می دهند ولی آیین نامه ایران درصدی کمتر از آیین نامه هایی کشورهایی دیگر در نظر گرفته شده پس ما می توانیم از آیین نامه کشورهای دیگر استفاده نماییم و فرقی ندارد.
این ضرایب نقش کاهش بارها را دارند و هر کشوری به دلیل آزمایش ها و نتایج متفاوتی مه دارند ممکن است تغییری داشته باشند.
پس ما یا باید از آیین نامه آماده نرم افزار استفاده کنیم و یا آیین نامه ای از نرم افزار که شبیه آیین نامه ایران است را انتخاب کنیم و ترکیب بارهای ایران را در آنها قرار دهیم.
تشکر و اعتبار یادتون نره
به زودی آموزش نحوه ی انجام نقشه کشی
با اتوکد در سایت آموزش امید آغاز می شود
آموزش نحوه انجام پروژ راه سازی و بتن و فلز و نقشه کشی با اتوکد
ارسالها: 58
موضوعها: 10
تاریخ عضویت: دي 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
1392/1/17 ، 02:48 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/1/17 ، 02:50 عصر، توسط mr_next.)
پس ما میتونیم از ایین نامه aci با ترکیب بارهای ابا یعنی همون 1.25d + 1.5LL استفاده کنیم و مشکلی پیش نمیاد ؟ یعنی لازم نیست وقتی از ایین نامه aci استفاده میکنیم ترکیب بارها رو در عددی تقسیم کنیم مثلا یه جا دیدم زمانی که از ایین نامه کانادا استفاده شده بود ترکیب بارها رو به عدد 0.75 تقسیم کرده بودن تا ضرایب جدیدی به دست بیاد
ارسالها: 905
موضوعها: 83
تاریخ عضویت: خرد 1391
اعتبار:
49
سپاس ها 21
سپاس شده 50 بار در 11 ارسال
(1392/1/17 ، 02:48 عصر)mr_next نوشته است: پس ما میتونیم از ایین نامه aci با ترکیب بارهای ابا یعنی همون 1.25d + 1.5LL استفاده کنیم و مشکلی پیش نمیاد ؟ یعنی لازم نیست وقتی از ایین نامه aci استفاده میکنیم ترکیب بارها رو در عددی تقسیم کنیم مثلا یه جا دیدم زمانی که از ایین نامه کانادا استفاده شده بود ترکیب بارها رو به عدد 0.75 تقسیم کرده بودن تا ضرایب جدیدی به دست بیاد
سوال: آیا می توان از ترکیب بار حالات حدی برای روش تنش مجاز استفاده کرد؟ خیر ما به هیچ عنوان مجاز به ترکیب 2 آیین نامه نیستیم چون اساس هر روش با دیگری تفاوت دارد. اساس روش ACI به روش مقاومت می باشد ولی آبا به روش حدی نهایی می باشد.
برای طراحی اگر از آیین نامه ACI استفاده کنیم باید از ترکیب بار خود ACI استفاده کنیم.
برای طراحی به روش حدی که اساس آبا و مبحث نهم نیز هست می توان از آیین نامه کانادا CSA94 با ترکیب بارهای آبا یا مبحث نهم استفاده کنیم چون اساس هر2 آیین نامه یکی است.
اگر توضیحات اضافی در خصوص 2 روش طراحی مقاومت و حدی خواستین در خدمتم.
موفق باشید
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.
ارسالها: 2,156
موضوعها: 67
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
60
سپاس ها 3
سپاس شده 13 بار در 4 ارسال
مهندس پس میشه گفت در حال حاظر استفاده از ACI اشتباهه؟
ارسالها: 905
موضوعها: 83
تاریخ عضویت: خرد 1391
اعتبار:
49
سپاس ها 21
سپاس شده 50 بار در 11 ارسال
(1392/1/17 ، 03:10 عصر)حمید فلاح منش نوشته است: مهندس پس میشه گفت در حال حاظر استفاده از ACI اشتباهه؟
اگر از ترکیب بارهای خود آیین نامه استفاده شود صحیح می باشد.
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.
ارسالها: 905
موضوعها: 83
تاریخ عضویت: خرد 1391
اعتبار:
49
سپاس ها 21
سپاس شده 50 بار در 11 ارسال
(1392/1/17 ، 03:19 عصر)omid_rch نوشته است: (1392/1/17 ، 02:48 عصر)mr_next نوشته است: پس ما میتونیم از ایین نامه aci با ترکیب بارهای ابا یعنی همون 1.25d + 1.5LL استفاده کنیم و مشکلی پیش نمیاد ؟ یعنی لازم نیست وقتی از ایین نامه aci استفاده میکنیم ترکیب بارها رو در عددی تقسیم کنیم مثلا یه جا دیدم زمانی که از ایین نامه کانادا استفاده شده بود ترکیب بارها رو به عدد 0.75 تقسیم کرده بودن تا ضرایب جدیدی به دست بیاد
خوب نمی توان از Aci استفاده نمود ولی آیین نامه ایران به خاطر اینکه شبیه آن است نتایج بدست آمده تا حدودی یکسان است این ضرایب هستند که متفاوت می باشند که در aci کمی نزدیکتر به حالت واقعی می باشند ولی در ایران خیلی محافظه کارانه است
1- آیین نامه ایران شبیه ACI نمی باشد بلکه شبیه آیین نامه کانادا است. در پاسخ قبلی دوستمون گفتم که اساس روش ACI بروش مقاومت است ولی آبا و کانادا بروش حدی نهایی.
2- چه کسی گفته که ACI به واقعیت نزدیکتر است و آبا محافظه کارانه است؟؟؟
یک توضیح کلی در مورد هر دو روش بدم تا تفاوت ها کاملا آشکار شود:
الف) روش مقاومت نهایی: حالت بارها (مرده، زنده، زلزله ...) در اعداد بزرگتر از واحد ضرب می شوند تا ترکیب بارها ایجاد شوند. در طراحی از مقاومت اسمی مصالح (بتن و فولاد) استفاده می شود و در انتها این مقاومت اسمی در ضرایب ایمنی که کوچکتر از واحد هستند ضرب می شوند. حال مقاوت کاهش یافته باید جوابگویی ترکیب بارها باشند.
ب) روش حدی نهایی: حالت بارها (مرده، زنده، زلزله ...) در اعداد بزرگتر از واحد ضرب می شوند تا ترکیب بارها ایجاد شوند. در طراحی از مقاومت کاهش یافته مصالح (مقاومت کاهش یافته بتن و فولاد) استفاده می شود و با این مصالح کاهش یافته باربری مقطع را محاسبه می کنند.حال مقاوت بدست آمده باید جوابگویی ترکیب بارها باشند.
پس به طور کلی روش حدی نهایی برتر از روش مقاومت می باشد چون هم در میزان بارها تغییرات احتمالی را لحاظ کرده و هم تغییرات احتمالی کاهش مقاومت مصالح بصرت جدا (بتن جدا و فولاد جدا) لحاظ نموده است که طرح نرمال تری را منتج می شود. در روش مقاومت تغییرات احتمالی بارها لحاظ شده اند ولی برای مقاومت بتن و فولاد از ضریب یکنواختی بنام ضریب کاهش مقاومت استفاده می شود که شاید صحیح نباشد.در ضمن خود ACI نیز به این نقص واقف می باشد و برای جبران این نقص مثلا برای ستونها از اعداد کاهش مقاومت مختلف استفاده می مکند تا طرح متعادل شود(کنترل فشار یا کنترل خمش).
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.
ارسالها: 905
موضوعها: 83
تاریخ عضویت: خرد 1391
اعتبار:
49
سپاس ها 21
سپاس شده 50 بار در 11 ارسال
1392/1/17 ، 04:20 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/1/17 ، 04:24 عصر، توسط mehdipanahi.)
در ادامه توضیح قبلی که فراموش کردم بگم اینه که در مبحث نهم حدود 15 درصد از مقاومت فولاد و حدود 25-35 از مقاومت بتن کاسته می شود و دلیل اینکه کاهش مقاومت بتن بیشتر در نظر گرفته شده این است که میلگردها در کارخانه تولید می شوند و امکان کنترل کیفیت آن بیشتر از بتن میسر می باشد. در آخر اینکه برخی از محققین داخلی براین عقیده اند که با توجه به کیفیت بسیار پایین بتن تولیدی در کشور باید ضریب کاهش بیشتری به بتن اعمال نمود.
(شما این ضرایب کاهش 0.65 بتن و 0.85 فولاد روش حدی را با ضریب کاهش مقاومت یکنواخت روش ACI مقایسه کنید تا پی به طرح متعادلتر و واقعی تر روش حدی نهایی ببرید)
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.