مقاله ی دکتر علیرضا فاروقی درباره ترکیب بار پی-دلتا پیوست می شود. در این مقاله ها ضریب واحد برای کلیه بارها اثبات می شود.
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.
1392/1/18 ، 09:18 عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/1/18 ، 10:53 عصر، توسط حمید فلاح منش.)
این عکس از aci 318-2008 گرفته شده
ایشون ذکر کردن که از 2005 هم حذف شده که من عین همین جملرو در 2005 هم دیدم
به نظر بنده وقتی ما رفتار 1 ستونو تحت بار 1.4D+1.7L+1.87) 0.75)بررسی میکنیم در تعیین تغییر مکانی که
مختص ستونه دقیقا بار قائم با همین ترکیب باید در نظر گرفته بشه و اینکه همین ترکیب باعث اثر پی دلتا میشه
وتحلیل از طراحی جدا نیست
البته این نظر منه و منتظر نظرات بقیه هستم
بله کاملا صحیح است . ضرایب بار در قسمت P-Delta باید برابر 1 باشند . یعنی D+L
مطابق پرسش و پاسخی که در سایت مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن انجام شده است تصریح شده است که در نرم افزار هم از ضرایب یک جهت پی دلتا استفاده شود http://bhrc.ac.ir/portal/Default.aspx?tabid=180
نقل قول: با سلام؛
خواهشمند است ضرایب شرکت بارهای ثقلی در تعیین اثر P-DELTA در سازه های فولادی و بتنی را صراحتاً اعلام فرمایید ، چراکه :
1- در آیین نامه ویرایش سوم ضریب مشارکت بارهای ثقلی فقط برای شاخص پایداری ذکر شده است . (که برای بار مرده و زنده 1 میباشد)
2- در راهنمای تشریحی ویرایش سوم آیین نامه نیز در بند 6-4-2 در خصوص ضرایب مذکور مجدداً در رابطه با شاخص پایداری بحث شده است .
3-در برنامه های تحلیل کامپیوتری مانند ETABS اینگونه آمده است که :
برای ضرایب مشارکت بار توصیه میشود ضرایب بار آیین نامه طراحی را در مواردی که در ترکیب بار بار جانبی نیز موجود است را استفاده نمایید.
See:ETABS-ANALYSIS REFERENCE
PAGE:319-INITIAL P-DELTA ANAL-BUILDING STUCTURES
4- باتوجه به تفاوت برداشت طراحان از آیین نامه و عدم مرجع معتبر داخلی خواهشمند است موضوع را صریح اعلام فرمایید.
با تشکر - علیرضا فلاحی
پاسخ:
در صورت استفاده از برنامه های کامپيوتری، برای منظور کردن اثر P-Delta بايد از ترکيب بار D+L (مجموع بار مرده و زنده) برای P استفاده کرد.
بنده استعلامی که از دکتر نادر فنایی در باب ترکیب بار پی-دلتا کردم رو با کسب اجازه از ایشان تقدیم میکنم. متن سوال و پاسخ ایشون به پیوست می باشد.
نظر ایشان در صورت استفاده از آیین نامه ACI (و نه استفاده از آیین نامه آبا) استفاده از بارهای ضریب دار می باشد.
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.
خیلی جالب است . اساتید اهل نظر هر کدام یک نظر دارند . ولی به نظر میرسد که حرف جناب دکتر فنایی صحیح تر باشد چون ستونها برای بارهای ضریب دار طراحی می شوند پس باید لنگر ثانویه هم برای همان ترکیب بار طراحی شوند . البته برخی معتقند که اگه سازه در حالت بهره برداری باشد این لنگر در هر حالت بر اساس بار بدون ضریب هست
نظر استاد فنایی به نظر من مرجع کاملا قابل قبولیه
حال سوال اینکه اگر بخوایم با روش حالت حدی با ایین نامه csa04
ترکیب بار درست معرفی کنیم ایا ترکیب بار میشه ترکیبی که خود ایین نامه معرفی کرده یا ترکیب دیگه
ای استفاده میشه!
جالبتر از همه صحبت مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن می باشد که گفته در صورت استفاده از برنامه باید از ضرائب واحد استفاده کنیم . تو دوراهی هستیم از طرفی استادی مثل دکتر فنایی گفته باید ضریب دار باشه و از طرفی صحبتی که با اساتیدی مثل مهندس جعفری و ... داشتم بر روی ضرائب واحد تاکید داشتند!!
دقیقا مشکل اینجاست که 1 نظر واحد داده نمیشه
حتی مراجعی که ایین نامه از روی اونها تدوین شده هم هیچکدوم ضریب واحد درنظر نمیگیرن و
هرکدوم ضریبی مشخص کردن
حالا من موندم ایین نامه ما چرا هیچکدومو ننوشته...شاید علتش این بوده که دیدن هرکدوم از
ایین نامه ها 1 چیز میگن
نتونستن تصمیم بگیرن چی باشه :) گفتن به عهده طراح باشه :)
1392/1/29 ، 06:47 عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/1/29 ، 07:12 عصر، توسط mehdipanahi.)
البته این ضرایب پی-دلتا سازه را زیرو رو نمیکنه. در سازه های متعارف کمی تاثیر گذار هست.
آنچه مسلم است اثر اثر پی-دلتا در حضور بار جانبی ایجاد می شود و در صورتی که در ترکیب باری بار جانبی وجود نداشته باشد نباید از آن ترکیب بار در ترکیب بار پی-دلتا استفاده کرد.مثلا ترکیب بار ACI2005 را در تصویر زیر مشاهده میکنید.به نظر بنده نباد از ترکیب بار 1 و 2 استفاده کرد چون بار جانبی حضور ندارد و برای اثر جانبی زلزله از ترکیب بار 6 یا 7 هرکدام که بحرانی است استفاده کرد. مشاهده می شود ضرایب این 2 ترکیب بار نیز حدودا نزدیک به واحد می باشد.
بحث تکمیلی این موضوع را در همین جا اعلام خواهم کرد.
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.
(1392/1/29 ، 06:47 عصر)mehdipanahi نوشته است: البته این ضرایب پی-دلتا سازه را زیرو رو نمیکنه. در سازه های متعارف کمی تاثیر گذار هست.
آنچه مسلم است اثر اثر پی-دلتا در حضور بار جانبی ایجاد می شود و در صورتی که در ترکیب باری بار جانبی وجود نداشته باشد نباید از آن ترکیب بار در ترکیب بار پی-دلتا استفاده کرد.مثلا ترکیب بار ACI2005 را در تصویر زیر مشاهده میکنید.به نظر بنده نباد از ترکیب بار 1 و 2 استفاده کرد چون بار جانبی حضور ندارد و برای اثر جانبی زلزله از ترکیب بار 6 یا 7 هرکدام که بحرانی است استفاده کرد. مشاهده می شود ضرایب این 2 ترکیب بار نیز حدودا نزدیک به واحد می باشد.
بحث تکمیلی این موضوع را در همین جا اعلام خواهم کرد.
مهندس جان دقیقا به نکته خیلی خوبی اشاره کردید . ترکیب باری باید در نظر بگیریم که نیروی زلزله در آن تاثیر دارد .باید سوال کرد که اصلا اثر پی دلتا چه موقع در سازه رخ می دهد ؟؟
جواب این سوال هم کاملا روشن است که زمانی که نیروی زلزله در سازه اثر میکند ستونها دچار تغییر مکان میشوند که این تغییر مکان باعث ایجاد لنگر ثانویه ناشی از بار ثقلی میشود . پس ماهیت پی دلتا در واقع در هنگام وقوع زلزله خودش را نشان میدهد که باید بار ثقلی نظیر ان را در نظر گرفت !!