جهت انجام پروژه فولاد این ترم سوالات بسیاری در ذهن دارم که انشاالله با کمک شما به جواب همه آنها خواهم رسید.
ممنون!
سوال: قبل از اینکه به طراحی سقف بپردازیم چگونه می توان بار مرده آنرا جهت محاسبات بارگذاری لحاظ نمود؟
(باید حدودی را در نظر بگیریم یا اینکه باید مقداری در نظر گرفته شود و سپس بعد از طراحی باز مقدار رو تغییر دهیم؟)
از این برکه باید یه دریا بسازیم،یه دریا به عمق یه عشق قدیمی
1392/9/8 ، 01:24 صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/9/8 ، 01:48 صبح، توسط کیوان بابایی.)
سلام
دقیقا متوجه سوال شما نشدم .
برای بارگذاری ثقلی ما برحسب دتایل سقف اعم از تیرچه بلوک ویا ... بارگذاری دستی را انجام می دهیم و این بار را در ایتبس اعمال می کنیم .
بعد از درنظر گیری مقادیر بار مرده وزنده و اعمال سرباز معادل تیغه ها در صورت لزوم آن را در مدل انجام داده سپس در اخر کار بعد از طراحی ، به صورت دستی سقف را ظبق مبحث نهم و بخش نامه مشخص شده طراحی برای ضخامت سقف ( درنظر گیری بار ضریبدار 1.25dl+1.5ll ) کنترل می کنیم البته برای دهانه های مشخص و طراحی تیرچه
سلام
اول پیکربندی سقفتون را معین می کنید شامل نوع تیرچه یادال ونوع کف سازی .ضخامت کاربردی ووزن مشخصه هرماده ای که در اون استفاده می کنین (از گچ وخاک وموزاییک گرفته تا ...).همینطور نوع کاربری(اداری یا مسکونی یا آموزشی وغیره)تاثیر گذار است.
بعد که همه جیز کاملا لیست شد باید محاسبات شروع ونتایج منطقی استخراج شود.اغلب وزن معادل واحد سطح نهایی استخراج ودر سقف اثر داده می شود.
(1392/9/8 ، 01:24 صبح)کیوان بابایی نوشته است: سلام
دقیقا متوجه سوال شما نشدم .
برای بارگذاری ثقلی ما برحسب دتایل سقف اعم از تیرچه بلوک ویا ... بارگذاری دستی را انجام می دهیم و این بار را در ایتبس اعمال می کنیم .
بعد از درنظر گیری مقادیر بار مرده وزنده و اعمال سرباز معادل تیغه ها در صورت لزوم آن را در مدل انجام داده سپس در اخر کار بعد از طراحی ، به صورت دستی سقف را ظبق مبحث نهم و بخش نامه مشخص شده طراحی برای ضخامت سقف ( درنظر گیری بار ضریبدار 1.25dl+1.5ll ) کنترل می کنیم البته برای دهانه های مشخص و طراحی تیرچه
موفق باشید
منظورم این هستش که قبل از طراحی ما که ضخامت سقف رو نمیدونیم پس از کجا باید وزن واحد حجم اون رو بدست بیاریم؟
پس با این حساب باید ضخامتی مشخص کنم و وزن واحد حجم رو بدست بیارم سپس بارگذاری ثقلی رو انجام بدم و سازه رو طراحی کنم و بعد سقف رو کنترل کنم(درسته؟) و اگر سقف جوابگو نبود دوباره به مرحله اول برگردم.
از این برکه باید یه دریا بسازیم،یه دریا به عمق یه عشق قدیمی
1392/9/8 ، 03:03 صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/9/8 ، 03:12 صبح، توسط کیوان بابایی.)
(1392/9/8 ، 02:20 صبح)علی خیرالهی نوشته است:
(1392/9/8 ، 01:24 صبح)کیوان بابایی نوشته است: سلام
دقیقا متوجه سوال شما نشدم .
برای بارگذاری ثقلی ما برحسب دتایل سقف اعم از تیرچه بلوک ویا ... بارگذاری دستی را انجام می دهیم و این بار را در ایتبس اعمال می کنیم .
بعد از درنظر گیری مقادیر بار مرده وزنده و اعمال سرباز معادل تیغه ها در صورت لزوم آن را در مدل انجام داده سپس در اخر کار بعد از طراحی ، به صورت دستی سقف را ظبق مبحث نهم و بخش نامه مشخص شده طراحی برای ضخامت سقف ( درنظر گیری بار ضریبدار 1.25dl+1.5ll ) کنترل می کنیم البته برای دهانه های مشخص و طراحی تیرچه
موفق باشید
منظورم این هستش که قبل از طراحی ما که ضخامت سقف رو نمیدونیم پس از کجا باید وزن واحد حجم اون رو بدست بیاریم؟
پس با این حساب باید ضخامتی مشخص کنم و وزن واحد حجم رو بدست بیارم سپس بارگذاری ثقلی رو انجام بدم و سازه رو طراحی کنم و بعد سقف رو کنترل کنم(درسته؟) و اگر سقف جوابگو نبود دوباره به مرحله اول برگردم.
یکی از پارامترهای مهمی که باید قبل از بارگذاری مشخص می شود ، تعیین ضخامت سقف می باشد طبق 9-14-2 مبحث نهم حداقل ضخامت سقف های تیرچه بلوک با تکیه گاه های ساده باید از یک بیستم طول دهانه بیشتر باشد .
یعنی h = l / 20 که L : طول بزرگترین دهانه می باشد .
و همچنین برای تکیه گاه های پیوسته از دو طرف از L / 28 بزرگتر باشد .
آهان!
خب سقفهای عرشه فولادی(متال دک) جزء کدامیک از دالها محسوب میشوند؟
و آیا جهت تیر ریزی برای اینگونه سقفها باید مد نظر قرار گیرد؟
(البته انتخاب سیستم سقف با بنده است و خواستم غیر از تیرچه بلوک باشد)
از این برکه باید یه دریا بسازیم،یه دریا به عمق یه عشق قدیمی
(1392/9/8 ، 03:23 صبح)علی خیرالهی نوشته است: آهان!
خب سقفهای عرشه فولادی(متال دک) جزء کدامیک از دالها محسوب میشوند؟
و آیا جهت تیر ریزی برای اینگونه سقفها باید مد نظر قرار گیرد؟
(البته انتخاب سیستم سقف با بنده است و خواستم غیر از تیرچه بلوک باشد)
سلام
این نوع سقف بسیار سبکتر از سقفهای کامپوزیتی و ... می باشد . البته مشکلات اجرایی خودش و همچنن هزینه زیاد اجرای را را در بر دارد . البته مهمترین مزیت این سقف اجرای سریع و همچنین سبکی سقف و عدم نیاز به قاببندی می باشد و از معایب آن می توان مهمترین آن را به عنوان عایق نبودن صوتی و هزینه زیاد نام برد .
این نوع سقفها جزء سقفهای مرکب دال بتنی تلقی شده و پخش بار به صورت یکطرفه می باشد به دلیل اینکه ورقهای مورد استفاده جهت دارند . برای تعریف آن در etabs باید المان deck باشد و مدلسازی آن با Filled Deck و Unfilled Deck قابل انجام است .
معمولا جهت قرارگیری سقف بتنی با تیرهای اصلی موازی است و عمود برجهت تیرهای فرعی که بار سقف بتنی به روی تیرچه ها وسپس برروی تیرهای اصلی قرار می گیرد.
1392/9/8 ، 03:03 عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/9/8 ، 03:12 عصر، توسط emispid.)
سلام
مهندس بابایی عزیز
قدردان زحمات زیادی که در تکثیر مطالب فنی عمرانی وپاسخگویی بی شائبه به سئوالات می کشید هستم.خدا توفیقتان دهد واز آنجا یی که فکر ش را نمی کنید سر افرازتان کند انشااله.
واما مطلبی که در خصوص سبک بودن متال دک فرمودین در سایتها ی دیگر واز طرف سازندگان هم
عنوان می شود ولی حقیقتش من هنوز این ادعا راقبول نکرده ام.
ببینید دوست عزیز،هرآنجه در سقف کمپوزیت هست (بتن،مش بندی،تیرهای فرعی وغیره) در متال دک هم هست تازه در متال دک خود صفحات عرشه را هم اضافه تر داریم.پس چرا عنوان می شود این سقف سبک تر هست؟
البته عدم نیاز به قالب بندی وشمع بندی وتای بیم (نتیجه :سرعت اجرای بالاتر) ، انعطاف بالاجهت طرح واجرا واستحکام بیشتر به ویژه در زمان اجرا وعیره از مزایای آن به حساب می آیند.
(1392/9/8 ، 03:03 عصر)emispid نوشته است: سلام
مهندس بابایی عزیز
قدردان زحمات زیادی که در تکثیر مطالب فنی عمرانی وپاسخگویی بی شائبه به سئوالات می کشید هستم.خدا توفیقتان دهد واز آنجا یی که فکر ش را نمی کنید سر افرازتان کند انشااله.
واما مطلبی که در خصوص سبک بودن متال دک فرمودین در سایتها ی دیگر واز طرف سازندگان هم
عنوان می شود ولی حقیقتش من هنوز این ادعا راقبول نکرده ام.
ببینید دوست عزیز،هرآنجه در سقف کمپوزیت هست (بتن،مش بندی،تیرهای فرعی وغیره) در متال دک هم هست تازه در متال دک خود صفحات عرشه را هم اضافه تر داریم.پس چرا عنوان می شود این سقف سبک تر هست؟
البته عدم نیاز به قالب بندی وشمع بندی وتای بیم (نتیجه :سرعت اجرای بالاتر) ، انعطاف بالاجهت طرح واجرا واستحکام بیشتر به ویژه در زمان اجرا وعیره از مزایای آن به حساب می آیند.
سلام
خواهش می کنم انجام وظیفه است . متشکرم از دعای پر مهر شما .
باید در زمینه سبک بودن یک مقایسه داشته باشید مثلا مهمترین مورد دراین سقف عرشه فولادی ایجاد پوشش برای تیرهایی فرعی با فاصله 2.5 تا 3 و یا حتی بیشتر می باشد ولی سقف کامپوزیت در هر 90 و یا 1 متر باید تیر فرعی داشته باشیم . که خود در سبک سازی و بهنیه کردن اقتصاد مهم می باشد. که به موازات آن می تواند نیروی کمتری در زلزله سهیم باشد .
دومین مورد ضخامت متفاوت میزان بتن برروی ورقهای موجدار سقف عرشه نسب به کامپوزیت است .
باز در اجرای و یا تصاویر این مورد را مشاهده نمایید .
1392/9/8 ، 07:30 عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/9/8 ، 07:31 عصر، توسط علی خیرالهی.)
فایل پیوستی پلان پروژه میباشد
با توجه به جدول معرفی شده (جدول 9-14-2) باید در دهانه های مختلف ضخامتهای مختلفی داشته باشیم؟
مهندس بابایی لطفاً فایل رو کنترل کنید
از این برکه باید یه دریا بسازیم،یه دریا به عمق یه عشق قدیمی