ارسالها: 582
موضوعها: 43
تاریخ عضویت: مرد 1391
اعتبار:
28
سپاس ها 0
سپاس شده 2 بار در 0 ارسال
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان عزیزم سیامک حسین زاده هستم.جدیدا دارم برنامه اکسل طراحی تیر متصل به بادبند هشتی را مینویسم تا حدودی برنامه به پایان رسیده است.اما مشکل من در تفسیر بندهای مبحث دهم 1387 مخصوصا بند 10-3-9-2-4-2صفحه 394 به وجود می اید.از دوستان علاقه مند خواهش میکنم اگر اطلاعاتی در این زمینه دارند مرا یاری دهند.تا انشاالله اکسل مورد نظر تمام شود و تقدیم شود به دوستان عزیز با تشکر.
ارسالها: 2,156
موضوعها: 67
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
60
سپاس ها 3
سپاس شده 13 بار در 4 ارسال
سلام
بسیار ممنون بابت کار خوب شما
مهار جانبی بال فشاری برای تیرهای متصل به این نوع بادبند باید رعایت بشه که فرمول حداکثر فاصله توی بند مخصوص
تیرهای قاب مهاربندی ویژه امده.وچون این تیرها تحت فشار و خمش هستن مهار جانبی بال فشاری براشون لازمه
برای این مهار از سخت کننده بال و یا از اتصال ناودونی با نبشی و یا تیرآهن به تیرهای فرعی و بال فشاری این تیرها استفاده میشه
امیدوارم توضیحاتم مورد استفاده قرار بگیره
موفق باشید
ارسالها: 582
موضوعها: 43
تاریخ عضویت: مرد 1391
اعتبار:
28
سپاس ها 0
سپاس شده 2 بار در 0 ارسال
سلام خدمت جناب مهندس فلاح منش عزیز با تشکر از پیگیری شما.جناب فلاح منش فکر کنم بهتر است بند بند بریم جلو تا به نتیجه ای مطلوب برسیم.و خواهش میکنم اطلاعات خودتون را همراه با عکس ارسال نمایید با تشکر.همین طور که میدانیم ETABS تیر بالای بادبند 8 را طبق ایین نامه مبحث دهم 1387 طراحی نمیکند این روند برای بادبند های 7 هم به همین صورت هست.یعنی ETABS در محل برخورد دو عضو قطری بادبند چه در 8 و چه در7 تکیه گاه در نظر میگیرد و این تیر صحیح طبق مبحث دهم 1387 طراحی نمیشود.تا اینجا درست جناب مهندس فلاح منش؟
ارسالها: 2,156
موضوعها: 67
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
60
سپاس ها 3
سپاس شده 13 بار در 4 ارسال
1392/10/2 ، 08:43 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/10/2 ، 08:43 عصر، توسط حمید فلاح منش.)
سلام خدمت شما مهندس عزیز
بروی چشم من اطلاعات کمی که دارم دریغ نمیکنم
بله تا اینجا درست.یکی از مهمترین قسمت ها اینه که توی ایتبس بار ثقلیو به بادبند میده و در حالی که آیین نامه
ما ذکر کرده که بار ثقلیو باید تیر به تنهایی بتونه تحمل کنه.که علتشم اینه که اگر بادبند از سیستم خارج شد
سقف تخریب شده
پس این تیر کاملا دستی باید طراحی بشه
ارسالها: 582
موضوعها: 43
تاریخ عضویت: مرد 1391
اعتبار:
28
سپاس ها 0
سپاس شده 2 بار در 0 ارسال
بله حتما باید کنترل دستی صورت گیرد طبق فرمایش جنابعالی.برای طراحی این نوع بادبند به مبحث دهم مراجعه میکنیم.همانطور که میدانیم این نوع بادبند از نوع همگرا هست پس به صفحه 396 مراجعه میکنیم.اولین بند بند 10-3-9-3 هست که تا این جا مشکلی وجود ندارد.در صفحه 398 بند 10-3-9-3-4 درباره طراحی بادبندهای 7 و 8 توضیح داده است که ما را متوجه بند 10-3-9-2-4 صفحه 393 میسازد.
ارسالها: 582
موضوعها: 43
تاریخ عضویت: مرد 1391
اعتبار:
28
سپاس ها 0
سپاس شده 2 بار در 0 ارسال
دقیقا کار اصلی ما(طراحی تیر متصل به بادبند 7 و 8 ) از این بند10-3-9-2-4-1 اغاز میشود.طبق بند 10-3-9-2-4-1 تیر را برای تحمل بار ثقلی بدون وجود بادبند طراحی مینماییم.تا اینجا هم مشکلی نیست.
ارسالها: 582
موضوعها: 43
تاریخ عضویت: مرد 1391
اعتبار:
28
سپاس ها 0
سپاس شده 2 بار در 0 ارسال
مشکل از اینجا پیدا میشودصفحه 394 بند 10-3-9-2-4-2 .جمله اول را بررسی مینماییم.تیرها در این قاب باید در حد فاصل دو ستون پیوسته باشند و مهار جانبی کافی برای جلوگیری از کمانش جانبی-پیچشی در هر دو بال بالا و پایین داشته باشند.سوال اول دقیقا منظور از پیوستگی چیست؟
ارسالها: 2,156
موضوعها: 67
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
60
سپاس ها 3
سپاس شده 13 بار در 4 ارسال
من برداشتم اینه که باید این تیرها بدون وصله باشن
مهار جانبی هم بر میگرده به بند مهار جانبی تیرهای قاب همگرای ویژه
ارسالها: 582
موضوعها: 43
تاریخ عضویت: مرد 1391
اعتبار:
28
سپاس ها 0
سپاس شده 2 بار در 0 ارسال
در مورد پیوستگی من هم با شما موافقم.سوال دوم منظور از مهار جانبی در این نوع تیر چیست؟با مراجعه بند 10-3-8-1-2-4 در صفحه 372 قسمت الف داریم:تیرها باید در هر دو بال خود دارای مهار بندی جانبی کافی باشند به طوری که از هرگونه کمانش جانبی و پیچشی در خلال تغییر شکلهای فرا ارتجاعی جلوگیری شود.منظور از مهار جانبی در هر دو بال چیست؟ چون همانطور که میدانیم بال فشاری تیر در بتن مدفون است پس بال فشاری تماما مهار بندی شده.اگر اشتباه گفتم اشاره فرمایید.حال تکلیف مهار بندی بال تحتانی چه میشود؟