ارسالها: 3
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: مرد 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
1392/10/16 ، 11:06 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1393/8/16 ، 03:17 عصر، توسط فرشاد امن خانی.)
سوال اول :در ساختمان دو طبقه بادبندی که میزان باربری ستون کمتر از تیر میشود . به عنوان مثال :ستون 2ipe14 جفت شده بدون ورق با تیر 2ipe20 یا 2cpe جواب می دهد ودر نرم افزار مقطع ستون به رنگ ابی و تیر به رنگ بنفش در می آید .برای اتصال مفصلی بین ستون وتیر چگونه عمل کرد.مقطع جان تیر بزرگتر ازجان ستون می باشد؟
سوال دوم: در چه سازه هایی نیاز به کنترل ضابطه تیر ضعیف و ستون قوی می باشد در سازه های مفصلی نیازی به چنین کنترل است یا خیر؟
ارسالها: 201
موضوعها: 32
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
در همه ساختمان ها این به عنوان اصل است اگر ستون ضعیف وتیر قوی باشه بدرد نمیخوره
ارسالها: 5
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
کنترل تیر ضعیف ستون قوی فقط در مورد قاب های خمشی مطرح است. این کنترل برای قاب خمشی ویژه الزامی و برای قاب خمشی متوسط توصیه می شود اما در مورد قاب خمشی معمولی نیازی به کنترل ندارد. موضوع تیر ضعیف ستون قوی در قاب مهاربندی با توجه به ممان پذیر نبودن تیر اصولاً مطرح نیست.
در مورد سوال اول هم احتمال اینکه در مدل سازی اشتباه کرده باشید وجود دارد. لطفا طرح خود را مجدد بررسی کنید ولی در حالت کلی بال ستون منطقا باید بزرگتر از بال تیر باشد
ارسالها: 2,156
موضوعها: 67
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
60
سپاس ها 3
سپاس شده 13 بار در 4 ارسال
سلام
به جای استفاده از تیر دوبل از تیری با ارتفاع بیشتر استفاده کنید و یا در صورت امکان جهت تیرچه ریزی تغییر بدید
سوال دوم هم دوستان توضیح دادن
البته با کنترل ترکیب بار تشدید یافته مقطع ستون معمولا ضعیفتر از تیر نمیشه
برای قاب خمشی ویژه این اصل حتما باید رعایت بشه
ارسالها: 201
موضوعها: 32
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
RE: تیر صعیف ستون قوی؟
کنترل تیر ضعیف ستون قوی فقط در مورد قاب های خمشی مطرح است. این کنترل برای قاب خمشی ویژه الزامی و برای قاب خمشی متوسط توصیه می شود اما در مورد قاب خمشی معمولی نیازی به کنترل ندارد. موضوع تیر ضعیف ستون قوی در قاب مهاربندی با توجه به ممان پذیر نبودن تیر اصولاً مطرح نیست.
علت نداشتن کنترل در قاب خمشی معمولی چیست ؟
ارسالها: 413
موضوعها: 31
تاریخ عضویت: ارد 1392
اعتبار:
13
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
جهت تامین ضابطه تیر ضعیف و ستون قوی استفاده از تیر با مقطع کاهش یافته یک راه کار مناسب است.
در واقع هدف هدایت مفصل پلاستیک احتمالی از ستون به ناحیه ایمن تیر می باشد.
ارسالها: 145
موضوعها: 10
تاریخ عضویت: آذر 1392
اعتبار:
3
سپاس ها 0
سپاس شده 1 بار در 0 ارسال
(1392/10/17 ، 02:53 عصر)malaki_mall نوشته است: جهت تامین ضابطه تیر ضعیف و ستون قوی استفاده از تیر با مقطع کاهش یافته یک راه کار مناسب است.
در واقع هدف هدایت مفصل پلاستیک احتمالی از ستون به ناحیه ایمن تیر می باشد.
آقای مهندس سلام
یک نمونه سازه در حال ساخت پیچی دیدم در خیابان خالد اسلامبولی تهران که این تکنیک را برای بعضی از تیرها پیاده کرده.
سئوال دارم
کاهش ارنفاع تیر ،بین ناحیه مفصل پلاستیک دوسمت تیر ایجاد می شود؟
عاشق ، خادم است وعشق، تنها سرود ماندگار زندگی است
ارسالها: 5
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
در قاب خمشی معمولی تغییرشکل فراارتجاعی کمی از قاب انتظار می رود و برای همین عملاً شکل پذیری سازه کم خواهد بود. بنابراین ظرفیت دورانی مورد انتظار در گره ها کم است که این موضوعیت وقوع مفصل پلاستیک را منتفی می سازد.
ارسالها: 413
موضوعها: 31
تاریخ عضویت: ارد 1392
اعتبار:
13
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
1392/10/17 ، 04:49 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/10/17 ، 04:55 عصر، توسط malaki_mall.)
به جهت اینکه مفصل پلاستیک خمشی در بالها تشکیل می شود بایستی به نحو مناسبی موجبات تشکیل مفصل فراهم شود.
به نظر بنده کاهش پهنای بال موثر و اجرایی تر است نسبت به کاهش ارتفاع
بله کاهش پهنای بال در دو سمت انجام می شود
در یک اتصال خمشی 3 لنگر باید محاسبه و ملاک عمل قرار گیرد
1-لنگر برابر با ظرفیت خمشی تیر که طراحی عضو بر اساس آن صورت می پذیرد
2- لنگر در محل تشکیل مفصل پلاستیک
3-لنگر در محل اتصال تیر به ستون
ارسالها: 3
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: مرد 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
1392/10/17 ، 09:52 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/10/17 ، 10:05 عصر، توسط multitask.)
سلام
ببخشید من هنوز نفهمیدم باید چه کاری انجام دهم.تیرریزی را ساده قراردادم به حهت اینکه ستون ها دریک جهت قرار بگیرند واتصالات به بال ستون جوش شود .3تا از مقاطع تیر 2ipe20 در می آید واگر از مقطع دوبل استفاده نشود وبا ipe240 جواب می دهد .ولی ستون ها با 2ipe 14 غیر اقتصادی می شود .مفاطع ستون ها باید عوض بشود تا بتوان تیر را به آن جوش داد ولی اگر مقاطع ستون عوض بشود باز هم غیر اقتصادی می شود.به عنوان مثال این تیر ipe240 باید با چه مقطعی تعویض کرد که همان ظرفیت باربری را داشته باشد؟منظور از مقطع تیر کاهش یافته چیه؟
سوال دوم : معیار قوی یا ضعیف بودن ستون ممان اینرسی مقطع می باشد به عنوان مثال در ایتبس ممان اینرسی حول محور دو و سه هر چه قدر بیشتر باشد مقطع قوی تر می باشد معیار دیگری هم برای قوی بدون یک مقطع نقش داردیا خیر؟