ارسالها: 144
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: بهم 1392
اعتبار:
1
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
1392/11/23 ، 02:16 صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/11/23 ، 02:21 صبح، توسط sani62.)
واسه همگرای ویژه در مورد نیروی فشاری یا کششی چیزی عنوان نکرده !!!!!!!!!!!!!!
واسه سازه ای با سیستم قاب ساده در 2جهت مهاربندی هم محور نیروی محوری واسه طراحی میشه نیروی کششی دیگه؟؟؟؟؟
ارسالها: 106
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: خرد 1391
اعتبار:
7
سپاس ها 0
سپاس شده 5 بار در 1 ارسال
1393/3/4 ، 03:50 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1393/3/4 ، 03:58 عصر، توسط sd70.)
با سلام
در بخش ضوابط لرزه ای مربوط به مهاربندهای همگرای معمولی، محدودیت هایی در مورد ضریب لاغری مهاربندهای 7 و 8 ذکر شده و در مورد لاعری مهاربندهای ضربدری چیزی گفته نشده.
1. آیا برای مهاربندهای ضربدری (و همینطوری قطری) هیچ محدودیت لاغری خاصی (غیر از 200 البته) وجود نداره؟ (تو پیوست ویرایش قدیم 2800 چنین محدودیتی برای مهاربندهای ضربدی هم ذکر شده بود در صورتی که در مبحث 10 چیزی در این باره نیومده)
2. مبحث 10 قدیم اجازه میداد که ضرایب طول موثر 0.5 و 0.7 رو برای مهاربندهای ضربدری انتخاب کنیم. با توجه به اینکه در مبحث 10 جدید چنین چیزی نیومده آیا باید این ضرایب رو همانند سایر مهاربندها برابر با 1 در نظر بگیریم؟
ارسالها: 106
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: خرد 1391
اعتبار:
7
سپاس ها 0
سپاس شده 5 بار در 1 ارسال
ممنونم. فکر میکردم چون این مورد در ویرایش جدید ذکر نشده دیگه مجاز به استفاده از ضرایب 0.5 و 0.7 نیستیم.
من با Etabs 2013 چندان کار نکردم اما احیانا منظور شما پارامتر Unbraced Length Ratio (Major) که نیستش، نه؟
ارسالها: 106
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: خرد 1391
اعتبار:
7
سپاس ها 0
سپاس شده 5 بار در 1 ارسال
1393/3/5 ، 01:26 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1393/3/5 ، 01:35 عصر، توسط sd70.)
ممنون.
البته این پارامتر در نسخه های قدیمی Etabs هم برابر با 0.5 در نظر گرفته میشه. در واقع بخش Unbraced Length Ratio نسبت طول مهارنشده در برابر کمانش جانبی هستش و به دلیل اینکه دو مهاربند همدیگه رو قطع کردن نرم افزار این محل تقاطع رو بعنوان یک مهار جانبی در برابر کمانش در نظر میگیره و بخاطر اینکه این تقاطع در وسط انجام شده این نسبت برابر با 50 درصد (0.5) در نظر گرفته میشه و این مورد ربطی به ضرایب طول موثری که آیین نامه بهشون اشاره کرده نداره.
اون ضرایب 0.5 و 0.67 ضرایب طول موثر هستن که برای محاسبه لاغری و ظرفیت فشاری مقطع ازشون استفاده میشه و باید در قسمت Effective Length Factor وارد بشن نه بخش Unbraced Length Ratio. (متاسفانه در برخی از آموزش ها دیدم که به اشتباه این ضرایب رو در قسمت Unbraced Length Ratio وارد کردن)