امتیاز موضوع:
  • 78 رأی - میانگین امتیازات: 3.54
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طراحی بادبندهای ضربدری
#11
واسه همگرای ویژه در مورد نیروی فشاری یا کششی چیزی عنوان نکرده !!!!!!!!!!!!!!
واسه سازه ای با سیستم قاب ساده در 2جهت مهاربندی هم محور نیروی محوری واسه طراحی میشه نیروی کششی دیگه؟؟؟؟؟

پاسخ
#12
(1392/11/22 ، 07:19 عصر)sani62 نوشته است:
(1392/11/22 ، 06:49 عصر)Taha_212 نوشته است:
(1392/11/21 ، 11:18 صبح)sani62 نوشته است: با تشکر مهندس جان...
مهندس طراحی مهاربندی ساختمان مسکونی هم میتونین در اختیارم بزارین؟؟؟؟؟؟؟

با تشکر.

خواهش می کنم
راستش پروژه ی خاصی سراغ ندارم که بهتون معرفی کنم.در همین سایت هم نمونه پروژه های زیادی موجوده که شاید توشون طراحی بادبند نیز باشه.
اما فرق خاصی بین طراحی بادبند سوله ای که بهتون معرفی کردم با بادبند ساختمان مسکونی نیست.کلیت کار یکیه فقط شاید برخی از کنترل ها تغییر کنند که به عنوان مثال در ساختمان مسکونی چند طبقه باید محدودیت لاغری اعضای قطری فشاری را نیز بررسی کنید.

با تشکر مهندس جان.
مهندس باید نیروی محوری ماکزیمم طراحی بادبندهای ضربدری بر اساس نیروی فشاری باشه یا کششی؟؟؟؟


بستگی داره بخواهید بادبند راکششی طراحی کنید یا فشاری.
اما در هر صورت به نظر من از نیرویی استفاده کنید که از نظر قدرمطلق بزرگتر است و کاری به علامتش نداشته باشید ، مگر اینکه تفاوت این نیروها از نظر قدرمطلق زیاد باشد.
اینستاگرام:
babaei.civil
پاسخ
#13
(1392/11/23 ، 02:16 صبح)sani62 نوشته است: واسه همگرای ویژه در مورد نیروی فشاری یا کششی چیزی عنوان نکرده !!!!!!!!!!!!!!
واسه سازه ای با سیستم قاب ساده در 2جهت مهاربندی هم محور نیروی محوری واسه طراحی میشه نیروی کششی دیگه؟؟؟؟؟
سلام.
برای همگرای ویژه هم توضیح داده شده.فکر کنم مبحث دهم 1392 برای دانلود قرار داده شده میتونید در اونجا کاملا بحث مورد نظر را مطالعه بفرمایید.
نیروی محوری در بادبند بسته به توزیع نیروی زلزله هم کششی هست و هم فشاری.
یعنی مثلا در یک مهار بند ضربدری یک عضو قطری فشاری است و عضو دیگر قطری کششی.
حال اگر این سوال بوجود می اید که برای کدامیک باید طراحی صورت گیرد باید به ایین نامه مراجعه نمود.
موفق باشید.

[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
آموزش نرم افزار ایتبس به روش حدی
آموزش طراحی سازه های فولادی به روش حدی
تفسیر آیین نامه 2800 ویرایش چهارم

موسس و مدیر گروه پولاد سازه : مهندس سیامک حسین زاده


پاسخ
#14
(1392/11/23 ، 11:33 صبح)siamak_meybodi نوشته است:
(1392/11/23 ، 02:16 صبح)sani62 نوشته است: واسه همگرای ویژه در مورد نیروی فشاری یا کششی چیزی عنوان نکرده !!!!!!!!!!!!!!
واسه سازه ای با سیستم قاب ساده در 2جهت مهاربندی هم محور نیروی محوری واسه طراحی میشه نیروی کششی دیگه؟؟؟؟؟
سلام.
برای همگرای ویژه هم توضیح داده شده.فکر کنم مبحث دهم 1392 برای دانلود قرار داده شده میتونید در اونجا کاملا بحث مورد نظر را مطالعه بفرمایید.
نیروی محوری در بادبند بسته به توزیع نیروی زلزله هم کششی هست و هم فشاری.
یعنی مثلا در یک مهار بند ضربدری یک عضو قطری فشاری است و عضو دیگر قطری کششی.
حال اگر این سوال بوجود می اید که برای کدامیک باید طراحی صورت گیرد باید به ایین نامه مراجعه نمود.
موفق باشید.
آیین نامه چیزی در این مورد گفته نشده.
دوست عزیز سوال من چیزت دیگه هست...بندهای آیین نامه رو همه بلد هستیم ...
پاسخ
#15
با سلام

در بخش ضوابط لرزه ای مربوط به مهاربندهای همگرای معمولی، محدودیت هایی در مورد ضریب لاغری مهاربندهای 7 و 8 ذکر شده و در مورد لاعری مهاربندهای ضربدری چیزی گفته نشده.

1. آیا برای مهاربندهای ضربدری (و همینطوری قطری) هیچ محدودیت لاغری خاصی (غیر از 200 البته) وجود نداره؟ (تو پیوست ویرایش قدیم 2800 چنین محدودیتی برای مهاربندهای ضربدی هم ذکر شده بود در صورتی که در مبحث 10 چیزی در این باره نیومده)

2. مبحث 10 قدیم اجازه میداد که ضرایب طول موثر 0.5 و 0.7 رو برای مهاربندهای ضربدری انتخاب کنیم. با توجه به اینکه در مبحث 10 جدید چنین چیزی نیومده آیا باید این ضرایب رو همانند سایر مهاربندها برابر با 1 در نظر بگیریم؟
پاسخ
#16
(1393/3/4 ، 03:50 عصر)sd70 نوشته است: با سلام

در بخش ضوابط لرزه ای مربوط به مهاربندهای همگرای معمولی، محدودیت هایی در مورد ضریب لاغری مهاربندهای 7 و 8 ذکر شده و در مورد لاعری مهاربندهای ضربدری چیزی گفته نشده.

1. آیا برای مهاربندهای ضربدری (و همینطوری قطری) هیچ محدودیت لاغری خاصی (غیر از 200 البته) وجود نداره؟ (تو پیوست ویرایش قدیم 2800 چنین محدودیتی برای مهاربندهای ضربدی هم ذکر شده بود در صورتی که در مبحث 10 چیزی در این باره نیومده)

2. مبحث 10 قدیم اجازه میداد که ضرایب طول موثر 0.5 و 0.7 رو برای مهاربندهای ضربدری انتخاب کنیم. با توجه به اینکه در مبحث 10 جدید چنین چیزی نیومده آیا باید این ضرایب رو همانند سایر مهاربندها برابر با 1 در نظر بگیریم؟
سلام
اول تشکر میکنم بابت دقت و هوشتون
درسته مهندس لاغری همون عدد 200 است
حتی برای مهاربندهای ویژه هم عدد 200 اومده (البته یک سری شرایط خاص هم اومده)
درسته ضرایب 0.5 و 0.7 نیامده. مبحث 10 جدید ما بر گرفته از آیین نامه AISC2010 است. نرم افزار ETABS2013 در صورت انتخاب آیین نامه aisc2010 برنامه ایتبز به طور خودکار ضریب 0.5 را برای جهت اصلی مهاربند اعمال میکند اما میبایست ضریب 0.7 را خودمان به صورت دستی بدهیم



پاسخ
#17
ممنونم. فکر میکردم چون این مورد در ویرایش جدید ذکر نشده دیگه مجاز به استفاده از ضرایب 0.5 و 0.7 نیستیم.

من با Etabs 2013 چندان کار نکردم اما احیانا منظور شما پارامتر Unbraced Length Ratio (Major) که نیستش، نه؟
پاسخ
#18
(1393/3/4 ، 05:52 عصر)sd70 نوشته است: ممنونم. فکر میکردم چون این مورد در ویرایش جدید ذکر نشده دیگه مجاز به استفاده از ضرایب 0.5 و 0.7 نیستیم.

من با Etabs 2013 چندان کار نکردم اما احیانا منظور شما پارامتر Unbraced Length Ratio (Major) که نیستش، نه؟
سلام
چرا هست
در صورت انتخاب روش طراحی مستقیم ضریب طول موثر k همواره 1 در نظر گرفته میشود حال اگر شما آن را تغییر هم بدهید باز همان 1 در نظر میگیرد نرم افزار.همچنین نرم افزار در قسمت unbraced length ratio (major) به طور خودکار برابر 0.5 در نظر میگیرد (یک بار این ضریب رو برابر 1 تغییر دهید و نتایج رو بررسی کنید متوجه خواهید شد)
وقتی نرم افزار ایتبز ضریب 0.5 را برای جهت اصلی در نظر میگیر پس یعنی این ضرایب وجود دارند و ما باید ضریب 0.7 را هم برای جهت minor بدهیم. چون ایتبز از آیین نامه aisc 360-2010 استفاده میکنه و آیین نامه جدید ما هم که ...

پاسخ
#19
ممنون.

البته این پارامتر در نسخه های قدیمی Etabs هم برابر با 0.5 در نظر گرفته میشه. در واقع بخش Unbraced Length Ratio نسبت طول مهارنشده در برابر کمانش جانبی هستش و به دلیل اینکه دو مهاربند همدیگه رو قطع کردن نرم افزار این محل تقاطع رو بعنوان یک مهار جانبی در برابر کمانش در نظر میگیره و بخاطر اینکه این تقاطع در وسط انجام شده این نسبت برابر با 50 درصد (0.5) در نظر گرفته میشه و این مورد ربطی به ضرایب طول موثری که آیین نامه بهشون اشاره کرده نداره.

اون ضرایب 0.5 و 0.67 ضرایب طول موثر هستن که برای محاسبه لاغری و ظرفیت فشاری مقطع ازشون استفاده میشه و باید در قسمت Effective Length Factor وارد بشن نه بخش Unbraced Length Ratio. (متاسفانه در برخی از آموزش ها دیدم که به اشتباه این ضرایب رو در قسمت Unbraced Length Ratio وارد کردن)
پاسخ
#20
(1393/3/5 ، 01:26 عصر)sd70 نوشته است: ممنون.

البته این پارامتر در نسخه های قدیمی Etabs هم برابر با 0.5 در نظر گرفته میشه. در واقع بخش Unbraced Length Ratio نسبت طول مهارنشده در برابر کمانش جانبی هستش و به دلیل اینکه دو مهاربند همدیگه رو قطع کردن نرم افزار این محل تقاطع رو بعنوان یک مهار جانبی در برابر کمانش در نظر میگیره و بخاطر اینکه این تقاطع در وسط انجام شده این نسبت برابر با 50 درصد (0.5) در نظر گرفته میشه و این مورد ربطی به ضرایب طول موثری که آیین نامه بهشون اشاره کرده نداره.

اون ضرایب 0.5 و 0.67 ضرایب طول موثر هستن که برای محاسبه لاغری و ظرفیت فشاری مقطع ازشون استفاده میشه و باید در قسمت Effective Length Factor وارد بشن نه بخش Unbraced Length Ratio. (متاسفانه در برخی از آموزش ها دیدم که به اشتباه این ضرایب رو در قسمت Unbraced Length Ratio وارد کردن)
سلام
unbraced length ratio (ltb) مربوط به مهار جانبی برای پیچش میباشد
در قسمت major و minor آن بایستی ضرایب 0.5 و 0.7 رو وارد کنیم.
آنها به ترتیب طول مهار نشده بادبند برای کمانش درون ضفحه و خارج صفحه میباشند.
مهندس گفتم که در صورت استفاده از روش طراحی مستقیم!چ.ن این روش کلیه k ها رو برابر 1 در نظر میگیره و اگر در قسمت Effective Length Factor تغییر هم بدهیم باز نرم افزار برابر 1 در نظر میگیرد


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  طراحی برشگیر برای ستون مدفون در دیوار برشی maddahab 0 1,466 1400/10/3 ، 07:40 عصر
آخرین ارسال: maddahab
  درخواست نقشه کامل از طراحی اسکلت فلزی با قوطی! زینب خوش کلام 10 11,364 1400/4/8 ، 06:16 عصر
آخرین ارسال: خانم حسین زاده
  طراحی سوله حسن عباسی دیزگوین 0 1,383 1399/8/7 ، 11:56 عصر
آخرین ارسال: حسن عباسی دیزگوین
  تیر ضعیف - ستون قوی در طراحی سازه های خمشی ویژه؟ multitask 20 16,664 1399/1/16 ، 02:26 عصر
آخرین ارسال: fardinf
  سوال در مورد طراحی ورقهای پیوستگی برای ستون های باکس sd70 0 1,075 1397/9/21 ، 10:54 صبح
آخرین ارسال: sd70
  نیروی طراحی کف ستون (F1 F2 F3) pouya70 0 1,075 1397/7/15 ، 08:22 عصر
آخرین ارسال: pouya70
  طراحی تیر فولادی آی شکل که فقط از بال فشاری از دو طرف جوش شده fardinf 1 1,623 1396/11/16 ، 04:45 عصر
آخرین ارسال: fardinf
  از کجا بدانیم که در طراحی فولادی چه مقاطعی را باید تعریف کرد m_dey 15 10,350 1396/2/19 ، 10:41 عصر
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  طراحی مهاربند سازه صنعتی vhdmzh 4 2,182 1395/7/29 ، 12:43 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  کمک برای طراحی اتصالات خمشی ویژه سازه فولادی abs civil 1 2,019 1395/1/7 ، 05:45 عصر
آخرین ارسال: abs civil

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان