1393/3/5 ، 02:02 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1393/3/5 ، 03:00 عصر، توسط حمید فلاح منش.)
(1393/3/5 ، 01:26 عصر)sd70 نوشته است: ممنون.سلام
البته این پارامتر در نسخه های قدیمی Etabs هم برابر با 0.5 در نظر گرفته میشه. در واقع بخش Unbraced Length Ratio نسبت طول مهارنشده در برابر کمانش جانبی هستش و به دلیل اینکه دو مهاربند همدیگه رو قطع کردن نرم افزار این محل تقاطع رو بعنوان یک مهار جانبی در برابر کمانش در نظر میگیره و بخاطر اینکه این تقاطع در وسط انجام شده این نسبت برابر با 50 درصد (0.5) در نظر گرفته میشه و این مورد ربطی به ضرایب طول موثری که آیین نامه بهشون اشاره کرده نداره.
اون ضرایب 0.5 و 0.67 ضرایب طول موثر هستن که برای محاسبه لاغری و ظرفیت فشاری مقطع ازشون استفاده میشه و باید در قسمت Effective Length Factor وارد بشن نه بخش Unbraced Length Ratio. (متاسفانه در برخی از آموزش ها دیدم که به اشتباه این ضرایب رو در قسمت Unbraced Length Ratio وارد کردن)
گفته شما صحیحه(بر اساس آیین نامه)
در 99% منابع آموزشی اعمال این ضرایب به اشتباه بیان شده است که از این لحاظ ایرادی در نتایج نخواهد داشت
در اولین فرصت تاپیک آموزشی مختصری برای این مورد ایجاد میکنم
تا اشتباهات رایج در طراحی بادبندها رفع بشه
موفق باشید