امتیاز موضوع:
  • 24 رأی - میانگین امتیازات: 3.13
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نحوه ترکیب لنگر در تحلیل دستی ؟
#1
سلام
معذرت میخوام چند سوال داشتم که توی ترکیب لنگرهاست! فرض کنید یه ساختمان دوطرف خمشی داریم
تحت بار ثقلی ،اگر تیر ما گیردار باشه هم لنگر مثبت داریم و هم لنگر منفی.
حالا تحت نیروی زلزله هم یه لنگر داریم! حالا این لنگر ME مثبته یا منفی؟ و برای طراحی تیر، این لنگر ناشی از نیروی زلزله، با کدوم لنگر بار ثقلی جمع میشه؟ مثبته یا منفیه؟ آیا میشه با هردوشون جمع شه؟
ممنون میشم جوابم بدید
پاسخ
#2
یه سوال دیگه که دارم اینه که اگه قاب دو طرف قاب خمشی باشه، طبق مبحث 6 باید 30 درصد نیروی زلزله اون جهت رو هم بهش بدیم ، آیا برای تیر هم همینطور هست و باید 30 درصد لنگر اون جهت رو هم به تیر اعمال کنیم یا فقط واسه ستونه؟
مرسی
پاسخ
#3
(1392/11/26 ، 01:06 صبح)parisa2 نوشته است: سلام
معذرت میخوام چند سوال داشتم که توی ترکیب لنگرهاست! فرض کنید یه ساختمان دوطرف خمشی داریم
تحت بار ثقلی ،اگر تیر ما گیردار باشه هم لنگر مثبت داریم و هم لنگر منفی.
حالا تحت نیروی زلزله هم یه لنگر داریم! حالا این لنگر ME مثبته یا منفی؟ و برای طراحی تیر، این لنگر ناشی از نیروی زلزله، با کدوم لنگر بار ثقلی جمع میشه؟ مثبته یا منفیه؟ آیا میشه با هردوشون جمع شه؟
ممنون میشم جوابم بدید

شما باید هر لنگر حاصل از هر بار را به صورت جداگانه محاسبه کنید و با یکدیگر جمع کنید . برای بارهای ثقلی شما دو نوع بار مرده و زنده دارید ، بارهای مرده و زنده معمولا در تکیه گاه لنگر منفی خواهند داشت و برای هر حالت بار جداگانه لنگرها را محاسبه کنید . تا اینجای کار لنگرها را جداگانه برداشت کنید .
سپس لنگر ناشی از بار زلزله را هم مثلا به روش پرتال محاسبه کنید . هم زلزله جهت x و هم زلزله جهت y . علامت آنها را هم هرچی شد در نظر بگیرید . دقیقا خاطرم نیست که در اثر زلزله در تیکه گاه علامت لنگر چی میشه !! . تا اینجای کار شما چهار لنگر خواهید داشت . سپس این لنگرها را مثلا با ترکیب بار زیر جمع کنید ؟

M = {M(dead) + M (Live ) + M(EX ) + 0.3(EY)}*0.75

در ترکیب بار فوق در واقع آن بند از مبحث ششم را که شامل 30 درصد نیروی زلزله جهت متعامد را هم در نظر گرفته اید . البته ممکن است بسته به علامت لنگرها ترکیب بارهای دیگر بحرانی شود . مثلا اگر لنگر در تکیه گاه ها در اثر زلزله علامت آنها منفی باشد همون ترکیب بار بالا بحرانی خواهد بود ولی اگر لنگر در تکیه گاه ناشی از زلزله مثبت باشد ترکیب بار زیر بحرانی خواهد شد :

M = {M(dead) + M (Live ) - M(EX ) - 0.3(EY)}*0.75
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#4
سلام
باید به جهت ها دقت کنید در جمع لنگر ها...لنگر علاوه بر مثبت یا منفی بودن در ترکیب بار علامت جبریه خودشونو دارن یا مثبت یا منفی
بار تقلی هم که لنگر منفی در دو طرف دهانه و مثبت در وسط ایجاد میکنه
در مورد 30 درصد زلزله هم بله نظر من اینه که علارغم اینکه آیین نامه نگفته برای تیرها هم رعایت بشه
ولی باید تیر بتونه تحمل کنه تا به ستون منتقل کنه...پس برای تیر هم رعایت بشه
پاسخ
#5
مرسی از جوابهاتون
خب من خوشبختانه تا الان همینجور جمع میکردم ولی همیشه یه ابهام دارم، اینکه زلزله همیشه ایجاد لنگر منفی ماکزیمم توی انتهای تیر(اتصال تیر به ستون) میکنه و وسط تیر صفر میشه ، خب حالا مثلا من 4 تا لنگر برای طراحی تیر بتنی آوردم، وقتی میدونم لنگر ثقلی (تحت مرده و زنده) وسط تیر ماکزیممه و البته مثبت و لنگر زلزله وسط تیر صفر هستش، دیگه چرا برم لنگر زلزله رو که از روش پررتال بدست آوردم و مربوط به انتهای تیر هست رو باش جمع یا تفریق کنم؟ اینجوری مقطع اقتصادی نیست ، قبول دارید؟
پاسخ
#6
خواهش میکنم
خیر در یک طرف منفی و در یک طرف مثبت... به همین علت در میانه ی تیر لنگر صفر داریم... ولی این لنگر صفر فقط و فقط در 1 نقطه هستش
که نمیشه گفت همه ی وسط تیر لنگرش صفره
پاسخ
#7
(1392/11/26 ، 02:18 صبح)حمید فلاح منش نوشته است: خواهش میکنم
خیر در یک طرف منفی و در یک طرف مثبت... به همین علت در میانه ی تیر لنگر صفر داریم... ولی این لنگر صفر فقط و فقط در 1 نقطه هستش
که نمیشه گفت همه ی وسط تیر لنگرش صفره

آها حالا متوجه شدم ، خیلی خیلی ممنون از راهنماییتون. هم شما هم آقای مهندس سلطان آبادی
بازم مرسی
پاسخ
#8
باسلام
نرم افزار ایتبس لنگرهای تمام نقاط را محاسبه می کندوکنترل ترکیب بارها ی هر نقطه را برای لنگرهای همان نقطه بدست می آورد
ولی جون در روش محاسبات دستی پرتال لنگرهای خمشی وبرشی انتهای تیر وستون محاسبه می شوند.در
کنترل دستی ترکیب بارها نیز بایستی لنگر انتهایی ناشی از بارهای ثقلی (یعنی همان لنگر خمشی منفی -M) بایستی در روابط جایگذاری شود.به عبارت بهتر مقدار M(dead و M(live درروش دستی کنترل ترکیب بار ،همواره مقدار عددی لنگر منفی خواهد بود
از دوستان عزیز تقاضا دارم این نظر مرا نقد کنندچون این موضوعبرای خیلی ها ابهام دارد .
(حاصل کار تیمی وهمکاری ، نتیجه برد-برد برای همه هست (یداله مع الجماعه
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)

پاسخ
#9
سلام
بله نظر شما درسته
در اتصال گیردار ، در دو انتهای تیر تحت بار های ثقلی لنگر منفی ایجاد میشود
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اموزشی از نحوه محاسبه بار مرده پله و وزن پله(فولادی) Manciple 36 51,220 1397/4/25 ، 02:43 صبح
آخرین ارسال: hamid021
  ترکیب بارهای طراحی اینن نامه های Aci 318 02-08 miladezati 6 9,123 1396/4/7 ، 11:30 عصر
آخرین ارسال: Saeed_pmt
  نحوه محاسبه دستی مرکز سختی mojde92 4 13,939 1395/2/26 ، 12:30 صبح
آخرین ارسال: 891060443
  نحوه محاسبه وزن موثر لرزه ای سازه + یک مثال زینب خوش کلام 0 3,298 1395/2/19 ، 11:20 صبح
آخرین ارسال: زینب خوش کلام
  آموزش تعریف ترکیب بارهای طراحی سازه های متعارف حمید فلاح منش 153 79,002 1394/8/23 ، 02:20 عصر
آخرین ارسال: Benny
  نحوه ی بارگذاری در چشمه های مثلثی علی بهنیا 0 2,438 1394/1/21 ، 11:51 عصر
آخرین ارسال: علی بهنیا
  نحوه بارگذاری تیرهای مورب اکبر حقیقی 2 5,452 1394/1/19 ، 12:46 صبح
آخرین ارسال: miladezati
  محاسبه لنگر مقاوم samisoft 2 5,071 1394/1/5 ، 03:54 عصر
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  نحوه محاسبه بار پله ی گرد برای ساختمان دوبلکس و نحوه بارگذار eaglesweem 16 15,758 1393/7/7 ، 04:21 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  ترکیب بار کنترل جابجایی سازه؟ malaki_mall 30 17,908 1393/5/22 ، 10:31 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان