ارسالها: 48
موضوعها: 13
تاریخ عضویت: اسف 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
سلام خدمت همگی
برای طراحی اتصالات قاب خمشی ویژه توی پروژم باید که q یا همون بارگسترده خطی (مرده+زنده) وارد بر تیر را داشته باشیم.
ولی چون من تحلیل دستی انجام ندادم (جز پروژم نبود) بهمین خاطر باید از ایتبس برداشتش کنم حالا این بار رو باید چگونه بدست بیاورم.
از منوی Display در ایتبس هستش یا جای دیگه ؟
توجه داشته باشین ( مقدار بار گسترده وارد بر تیر ) نه نیروهای تکیه گاهی تیر .
ارسالها: 50
موضوعها: 9
تاریخ عضویت: بهم 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
ابتدا بار متر مربع سقف رو با ترکیب بار 1.25D+1.5L بدست بیارید. بعد نصف دهانه سمت راست تیر + نصف دهانه سمت چپ تیر (البته هرکدوم که جهت تیر ریزیش روی تیر شماست) ضربدر بار متر مربع که بدست آوردید بکنید. (منظورم وزن واحد متربع * سطح بارگیر تیر)
ارسالها: 2,992
موضوعها: 172
تاریخ عضویت: اسف 1391
اعتبار:
82
سپاس ها 0
سپاس شده 5 بار در 0 ارسال
1393/1/16 ، 03:34 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1393/1/16 ، 04:07 عصر، توسط کیوان بابایی.)
باسلام
برش و مقدار لنگر طراحی اتصال تیر دو سر گیردار ( قاب خمشی ) به دهانه تیر و مقدار بار ثقلی بستگی دارد براین اساس برای هر مقطع از تیر با دهانه های متفاوت یعنی یک دهانه کوتاه تر و یک دهانه بزرگ برحسب سطح بارگیر ( فاصله وسط به وسط دو پانل مجاور در صورتی که تیر لبه باشد بار دیوار باید درمحاسبات افزوده شود ) مقادیر لنگر و برش را محاسبه می نماییم . سپس از بین این دو حالت مقداری را که ماکسیمم و بحرانیتر است را معیار طراحی دستی اتصال قرار خواهیم داد .
از ایتبس منوی Display زیر منوی Show Loads مقادیر بار ثقلی سهم هر تیر را مشاهده نمایید . البته بعد از تحلیل شدن مدل و انتخاب گزینه All Loading that is Tributary to the Line Object
پاینده باشید
ارسالها: 48
موضوعها: 13
تاریخ عضویت: اسف 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
برای پیدا کردن بار گسترده خطی روی تیرها چند روش رو امتحان کردم :
1- بار ها را به صورت دستی بر روی تیر اعمال کردم که با نتایج برنامه زیاد سازگار نبود(به هر دلیل؛ محاسباتی یا فنی )
2- روش دیگه این بود که به قول مهندس بابایی از منوی Display بار های ببینی که البته مشکل ای نروش این بود که بارهایی را که باید از طریق دالها به تیر منتقل شود را شامل نمیشد
اما روش سوم :
یک روش که امتحان کردم خیلی به نتایج نزدیک بود ؛ به اینصورت هست که پس از تحلیل سازه تیر مورد نظر رو انتخاب میکنی و از منوی File وارد
Print Tables شده و گزینه Steel Frame Design و یا اگر سازه بتنی بود Concrete Frame Designمیتوان اطلاعات مربوط به تیر را دید.
این روش مزایایی نسبت به دیگر روش ها داره :
1- اینکه تمامی بارهای وارد بر تیر چه بصورت مستقیم(بار دیوارهای جانبی) چه بصورت غیر مستقیم (بار کف ها) را محاسبه نموده
* در ضمن این روش بارهای بصورت یکنواخت و غیریکنواخت را بصورت جداگانه گزارش میکند که خیلی به انجام محاسبات کمک میکنه
2-از بابت اشتباهات محاسباتی دیگه خیالمون راحته(مشکلاتی از قبیل : ضریب بارها و محاسبه دقیق سطح بارگیر و . . .)
این روش رو میتونید امتحان کنید.
پیشنهاد میکنم برای تسریع در این کار حتما از یک برنامه برای رسم دیاگرام های برش و خمش استفاده کنید.
موفق باشید