ارسالها: 2,992
موضوعها: 172
تاریخ عضویت: اسف 1391
اعتبار:
82
سپاس ها 0
سپاس شده 7 بار در 0 ارسال
باسلام
عموماً در طبقه اول با وجود سختی زیاد دیوار و یا مفصلی شدن و تمامی مقاطع تیپ نمی شوند . که مشکلی ندارد ولی سعی می کنیم میزان تفاوت به صورت حداقل از مجموع طبقات باشد . در برگه اتوسلکت از میزان محدود مقاطع استفاده نمائید و تقریبا در حالت تیپ و یا اجرایی با اختلاف نمره کم قرار دهید . مهاربندها را هم در پلان به درستی آرایش دهید هر چقدر بتوانید برون محوریت را کاهش ویا حذف کنید میزان سایز مقطاع کاهش یافته و تقریباً مقاطع بهتر تیپ می شوند .
تفاوت داشتن تحلیل و طراحی در اختلاف کم مکشلی ندارد در صورتی که چند بار عملیات تکرار انالیز و طراحی را انجام داده باشید . هر چقدر این تکرار عملیات طراحی بیشتر باشد این همگرایی بیشتر خواهد شد .
پاینده باشید
ارسالها: 40
موضوعها: 8
تاریخ عضویت: مهر 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
ببخشید یعنی اگر من یه جوری تیپ کنم که در دو طبقه اول مقاطع با هم فرق داشته باشند اشکال نداره چون استاد گفتن که معمولا در دو طبقه اول از یک مقطع استفاده میشه؟منظورتون همین بود؟
در مورد تغییر در اتوسلکت هم اگر من مقاطع رو محدود کنم پس تکلیف اون ستونی که مقطعش با تمام مقاطع دیگر در سازه فرق داره و از همه بزرگتر هست چی میشه؟
خیلی ممنون از پاسخگوییتون
ارسالها: 2,992
موضوعها: 172
تاریخ عضویت: اسف 1391
اعتبار:
82
سپاس ها 0
سپاس شده 7 بار در 0 ارسال
1393/4/14 ، 04:27 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1393/4/14 ، 05:17 عصر، توسط کیوان بابایی.)
بله ، لزومی ندارد تمامی مقاطع تیپ باشند ، تیپ شدن یعنی مقطع هم ردیف هم و با قابلیت اجرایی ؛ حال اگر شرایط اجرایی و کوچک شدن با رعایت ایین نامه و رعایت جوشکاری باشد موافق غیر تیپ بودن حداقل مقاطع هستیم. بهتر است در فایل بازبینی انجام دهید و سعی نمائید مقاطع اختلاف زیادی در یک طبقه با هم نداشته باشند و عموماً هر دو و یا سه طبقه مقاطع را تیپ در نظر می گیریم .
به طور خلاصه می توان گفت مقطعی اجرایی می باشد که :
1- دارای نسبت تنش کمتر از حد مجاز باشد
2-مقطع ستون در طبقات پاینتر نسبت به طبقه بالاتر ضعیفتر نباشد.
3- شرایط اتصال تیر به ستون محیا باشد .
4- شرایط سایز تا حدامکان یکسان باشد و فقط سایز ورقها را تغییر دهیم ، در غیر این باید جزئیات وصله در نقشه های اجرایی مشخص شود .
برای اتوسلکت با محدود شدن مقاطع اجرایی ( مقاطع با شرایط بالا ) شرایط تیپ شدن محیاتر است و دشواری زیادی نخواهیم داشت حال اگر مقطعی پاسخگو نبود می تواینم تغییر مقطع دهیم و دوباره انالیز و طراحی نمائیم . تا تمامی مقاطع دارای نسبت تنش معقول و حداقل تیپ اجرایی را داشته باشند .