1393/5/17 ، 08:42 عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: 1393/5/17 ، 08:45 عصر، توسط miladezati.)
با سلام در اکثر فایلهای ایتبسی که تاکنون دیده ام یا از مقاطع آماده استفاده شده ویا دربخشsd مقاطع ترکیبی دوبل ودوبل +پلیت ساخته شده است.فایلهای آماده هم تماما از ترکیبات ساده تری تشکیل می شوند.ولی آنچه که من را واداشت این پست را ارسال کنم مقاطع خاص ترکیبی بود که در یک مدل 6طبقه فولادی کارشده مهندس جعفری دیدم.شما هم دونمونه از آنها را ملاحظه فرمایید.
سئوالم از دوستان محترم آن هست که آیا این مقاطع تحلیل دستی هم می شوند ویا در ایتبس ساحته شده واز روی آنالیز ایتبس به مشخصات خمشی وبرشی وقشار محوری آنها پی برده می شود سئوال بعدی من آن هست که با توجه با سختی تولید واجرای این مقاطع ووصله های ذیربط، آیا استفاده از این نوع مقاطع مزیت خاصی دارد ویا یک نوع تفنن مهندسی وهنرمندی عمرانی است وغیر اقتصادی هم باشد مشکلی نیست؟
سلام.
مهندس عزتی عزیز ،ممنونم که این موضوع را مطرح کردید.
من فقط نظر شخصی خودم را اعلام میکنم و به تمامی مهندسین طراح عزیز هم احترام میگزارم.
تصاویر مقاطعی که جنابعالی در این تاپیک قرار داده اید ،تصاویر مربوط به مقاطع ستونهایی میباشد که متصل به بادبند
هستند ،همانطور که میدانیم در سیستم سازه ای که از بادبند استفاده شده باشد ،معمولا نیاز به کنترل ستونها توسط
ترکیب بارهای ویژه هستیم.
بعد از این کنترل ،مقاطع ستونهای متصل به بادبند ها بسیار بزرگ طرح میشوند .اگر بخواهیم از مقاطع ترکیبی IPE ها استفاده کنیم
شاید یک مقطع سه تایی IPE 300 به همراه پلیت پاسخگو نباشد.
از این رو باید از مقاطعی استفاده نماییم که ترم انتقال (d) بالایی داشته باشند.برای این منظور میتوانیم از مقاطع باکس استفاده نماییم.
این ترکیب بارها بعضا به قدری مقاطع را بزرگ میکنند که ابعاد باکس هم خیلی بالا میرود و ملاحظات معماری طرح را زیر سوال میبرد.
برای اینکه این مشکلات تا حدودی از بین بروند میشود مساحت مقطع را افزایش داد (A).
برای همین در مواردی که ترم انتقال را نتوانیم افزایش بدهیم (d) مساحت را افزایش میدهیم (A) همانطور که میدانیم در محاسبه ی ممان اینرسی
بهتر است d را افزایش دهیم چون توان دوم دارد اما به دلیل محدودیتهای معماری مساحت مقطع را افزایش میدهیم که تقریبا مقاطعی که شما قرار دادید
را بوجود می آورد.
تا اینجا دلیل خوب محاسب به نظر من این بوده ،که من هم تا حدودی این شکستن روند را توسط محاسب میپسندم.یعنی مثل سایر محاسبین از یک سری
مقاطعی که محاسبین استفاده میکنند استفاده نکرده اند.
بحث من از اینجا شروع میشود:
مشکلی که من درباره ی اینگونه مقاطع میبینم جوشکاری بیش از اندازه ی این مقاطع هست ،این جوشکاری به حدی زیاد هست که تنش های زیادی در
مقطع بوجود می آورد که در آینده مشکل بوجود می آورد.
مشکل دیگر این جوشکاری های زیاد تغییر شکل کلی ستون میباشد ،یعنی ستون را به مانند چند منحنی کوچک تبدیل میکند.
نمی دانم تا کنون تیری را دیده اید که پلیتی در زیر یا روی آن جوشکار جوش داده هست به صورت یکسره ،وقتی تیر را از کنار نگاه میکنیم مشاهده قوسی
در طول تیر می شویم که این کار ایراد دارد.
موضوع بعدی کیفیت ساخت این مقاطع است که به نظر من بهتر است در کارخانه تولید شوند تا در کارگاه.
اگر در کارخانه تولید شوند کنترل جوش این مقاطع پیچیده ،مخصوصا مقاطع درونی برای ناظر کاری بسیار دشوار هست.
در هر صورت به نظر من هر طرحی که قابلیت اجرا و کنترل توسط مهندس ناظر را داشته باشد طرح خوبی هست.
باز هم تکرار میکنم محاسب دانش خوبی داشته که چنین مقاطعی را پیشنهاد داده است.
خیلی خیلی حرف زدم مرا ببخشید.
موفق باشید.
به نظر ما این مقاطع بیشتر جنبه تئوری دارند تا عمل مخصوصا شکل شماره 1
چون هم بهینه نیستند و هم اجراش خیلی سخته از طرفی هم هزینه جوشکاری بسیار بیشتر از اون چیزی هست که بشه با مقاطع دیگه جواب گرفت
پروفیل های موجود در ایران بیشتر برای سازه های کوچیک هست که برای ستون میان از جفت آی پی استفاده میکنند
برای سازه های بزرگتر که مقدار هزینه فولاد دارای اهمیت هست میان از تیر ورق استفاده میکنند تا بهترین مقاطع (بهینه ترین) رو مدلسازی کنند.
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایتhttps://goo.gl/80OzPv آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe)https://goo.gl/TlWlvw دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه)https://goo.gl/NRuR94 دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت)https://goo.gl/GsLsyv
1393/5/18 ، 08:49 عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: 1393/5/18 ، 08:56 عصر، توسط miladezati.)
باسلام
با نظر مهندس امن خانی هم موافقم.چون در اکثر ساخت وسازهای دور وبر غیر از اون را نمی بینم.فایل مهندس جعفری را هم پیوست می کنم
بد نیست یک نگاهی بیندازید.دریفتش خوب کنترل شده ولی آپلیفتش وحشتناک بالاست.
واما یک سئوال جدید:
باکسی که در ایتبس ساخته می شود چهار ورق عمود برهم است.باکسی که در کارگاه ساخته می شود کلی وصله پینه وتکیه گاه های ذاخلی وغیره دارد.آیا می شود به جوابهای ایتبس اعتماد کزد؟
با سلام.
یک نکته را خدمت دوستان عرض کنم.
یک موردی که در ساخت و ساز های مسکونی شهری دیده میشود ،مخصوصا در سازه های بادبندی استفاده نکردن از فولاد با مقاومت بالا هست.
قبول دارم که هزینه بالا میرود ،اما فضای معماری را کاهش میدهد.مخصوصا در این روز ها که قیمت یک متر مربع از ساختمان بسیار بالا میباشد.
موفق باشید.