ارسالها: 179
موضوعها: 43
تاریخ عضویت: مرد 1391
اعتبار:
9
سپاس ها 0
سپاس شده 1 بار در 2 ارسال
سلام و خسته نباشید چندتا سوال درمورد شناسنامه ساختمان بتونی داشتم که برام یه کوچولو مبهمه ممنون میشم کمک کنید
سوال 1 :منظور از ابعاد چشمه های ساختمانی چیه یه جدولی داره که باید پر کنم ستون های جدول به شرح زیر :
طول :
عرض :
درصد :
سوال 2:شالوده نواری یکسره برای ــــــــــــــــــــــ درصد زیر بنا
برای پیدا کردن درصد زیر بنا شالوده چیکار باید کرد ایا منظورش زیر بنا خود ساختمانه یا نه فرق داره باید از زیر بنای ساختمان اون چشمه های خالی فونداسیون رو کسر کنیم تا درصد زیربنا شالوه بدست اید ....
سوال 3:
نوع تحلیل با ایتبس دو بعدی یا سه بعدی تو نرم افزار که هردو حالت موجود میباشد اما تو شناسنامه ساختمان فقط نوع تحلیل رو باید یا 2بعدی بزنم یا 3 بعدی کدومشو بزنم ؟
سوال 4 :
روش اعمال نیروی زلزله ـــــــــــــــــــــــــــــ ایین نامه ــــــــــــــــــــــــــــــــ
روش طراحی سازه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــایین نامه ــــــــــــــــــــــــــــــــ
جا خالی های بالا رو چی بر کنم مگه ایین نامه مورد استفادمون فقط یکی نیست پس چرا دو تا خواسته ؟
منظورش از روش اعمال نیروی زلزله و روش طراحی شازه چیه ؟
سوال 5 :مشخصات لرزه ای :در جهت طولی ـــــــــــــــــــــ در جهت عرضی ـــــــــــــــــــــ
ایا منظور از مشخصات لرزه ای همون مقدار نیروی کل زلزله در راستای x یا y یا یه چیزه دیگست ؟
ارسالها: 179
موضوعها: 43
تاریخ عضویت: مرد 1391
اعتبار:
9
سپاس ها 0
سپاس شده 1 بار در 2 ارسال
1391/6/17 ، 07:29 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1391/6/17 ، 07:38 عصر، توسط rasool ghazali.)
یه سوال دیگه
من از روی کتاب گام به گام میرم جلو
اما بحثی از نوع روش طراحی نکرده که با تنش مجاز طراحی می کنیم یا حالت حدی یا غیره
انواع حالت طراحی رو به صورت مختصر از کجا میشه فهمید؟
و این انواع نوع حالت رو بسته به چه چیزی انتخاب می کنیم به فلزی یا فولادی بودن سازه ربط داره یا بع تعداد طبقات
و ایتبس از کجا میدونه که من مثلا با روش حدی طراحی می کنم باید چطوری به ایتبس ..
و یه سوال دیگه
فرق مبحث ایین نامه 6 با 2800 چیه ایا باید خودمان به دلخواه انتخاب کنیم یا نه اونم ظوابطی مثل طول و عرض ساختمان یا قاب یا تعداد طبقات داره و بسته به ظوابط انتخاب می کنیم...
و ایتبس از کجا میدونه ما کدوم مبحث رو میریم جلو چون نرم افزار هوشمندی نیست هر جی پیش فرضش باشه انتخاب می کنه پس باید یه جوری بهش معرفی کنیم
ببخشید که کلی سوال می پرسم کتاب های اموزش ایتبس خیلی خوبن ولی از خیلی چیزا میگذره به امید روزی که بشه همه مبحث هارو جمع کرد و بشه یک منبع بزرگ از ایتبس تهیه کرد
تو فکر همچین چیزی هستم ایا میتونم کاری کنم
چون خودم تازه کارم میدونم تازه کارا چیا به ذهنشون میرسه واسه همین میگم....
ارسالها: 6,688
موضوعها: 3,905
تاریخ عضویت: فرو 1391
اعتبار:
222
سپاس ها 39
سپاس شده 526 بار در 944 ارسال
کلا به سه روش میشه سازه رو طراحی کرد
روشهای طراحی سازههای بتن آرمه
به طور کلی هدف از طراحی یک سازه، تامین ایمنی در مقابل فروریختگی و تضمین عملکرد مناسب در زمان بهره برداری است. چنانچه مقاومت واقعی یک سازه بطور دقیق قابل پیش بینی بود و در صورتی که بارهای وارد بر سازه و اثرات داخلی آنها نیز با همان دقت قابل تعیین بودند، تامین ایمنی تنها با ایجاد ظرفیت باربری به میزان جزئی بیش از مقدار بارهای وارده ممکن می گشت. لیکن عوامل نامشخص و خطاهای احتمالی متعددی در آنالیز، طراحی و ساخت سازهها وجود دارند که یک حاشیه ایمنی را در طراحی سازهها طلب میکنند. مهمترین ریشهها و منابع این خطاها عبارتند از:
الف: بارهایی که در عمل به سازه وارد میشوند و همچنین توزیع واقعی آنها ممکن است با آنچه در بارگذاری سازه فرض شده است متفاوت باشند.
ب: رفتار واقعی سازه ممکن است با رفتار تئوریک سازه، که بر اساس آن نیروهای داخلی اعضا محاسبه میشوند، تفاوت داشته باشد.
ج: مقاومت واقعی مصالح به کار رفته در ساخت سازه ممکن است متفاوت از مقادیر فرض شده در محاسبات باشد.
د: ابعاد قطعات و محل واقعی میلگردها ممکن است دقیقا مطابق آنچه طراح در محاسبات خود فرض کرده نباشد.
بنابراین، انتخاب یک حاشیه ایمنی مناسب امر بسیار دشواری است که نحوه منظور نمودن آن، به صورت یکی از مشخصههای اساسی روشهای طراحی در آمده است. به طور کلی طراحی سازههای بتن آرمه به سه روش زیر صورت میگیرد
۱: تنش مجاز
۲: مقاومت نهایی
۳: روش طراحی بر مبنای حالات حدی
روش تنش مجاز
این روش که قبلا روش تنش بهره برداری یا روش تنش بار سرویس نامیده میشد، اولین روشی است که بصورت مدون برای طراحی سازههای بتن آرمه بکارگرفته شد. در این روش یک عضو سازهای به نحوی طراحی میشود که تنشهای ناشی از اثر بارهای بهره برداری (یا سرویس)، که به کمک تئوریهای خطی مکانیک جامدات محاسبه میشوند، از مقادیر مجاز تنشها تجاوز نکنند. منظور از بارهای بهره برداری یا سرویس بارهایی نظیر: بار زنده، بار مرده، بار برف و بار زلزله هستند. این بارها توسط آیین نامههای بارگذاری، مانند آیین نامه ۵۱۹ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تعیین میشوند. در این روش منظور از تنش مجاز تنشی است که از تقسیم تنش حدی ماده، نظیر مقاومت فشاری برای بتن و مقاومت تسلیم برای فولاد، بر ضریب بزرگتر از واحد، به نام ضریب اطمینان به دست میآید. تنشهای مجاز مصالح توسط آیین نامههای محاسباتی تعیین میشوند. به عنوان مثال مطابق آیین نامه ACI مقدار تنش فشاری مجاز بتن f ' c ۰٫۴۵می باشد.
بدین ترتیب مراحل این روش بطور خلاصه به ترتیب زیر هستند:
۱: تعیین بارهای وارد بر سازه
۲: آنالیز سازه و تعیین تنشها در مقاطع مختلف به کمک تئوریهای کلاسیک اجسام الاستیک
۳: تعیین تنشهای مجاز با استفاده از یک آیین نامه محاسباتی
۴: طراحی نهایی مقطع با این محدودیت که در هیچ نقطهای از سازه تنشهای ایجاد شده از تنشهای مجاز تجاوز نکنند.
این روش به دلیل سادگی و سهولت کاربرد تا چندی قبل به عنوان قابل استفادهترین روش طراحی سازههای بتن آرمه مطرح بود. لیکن نقاط ضعف این روش استفاده از آن را محدود کرده است. مهمترین این نقاط ضعف عبارتند از:
الف: در این روش ایمنی به کمک تنها یک ضریب (ضریب اطمینان) و در یک مرحله منظور میشود، از آنجا که عواملی که لزوم تامین یک حاشیه ایمنی را ایجاب میکنند دارای ریشهها و شدتهای متفاوت هستند، در نظر گرفتن آنها تنها با کمک یک ضریب غیر منطقی است.
ب: بتن مادهای است که تنها تا تنشهای معادل نصف مقاومت فشاری آن به صورت الاستیک و خطی عمل میکند. بنابراین با بکار بردن درصدی از مقاومت فشاری بتن در محاسبات نمیتوان اطلاعی از ضریب اطمینان کلی سازه در مقابل فروریختگی به دست آورد.
ج: به کار بردن این روش در طراحی بعضی مقاطع با اشکالات تئوریک مواجه است. به عنوان مثال در مقاطع خمشی تنش واقعی فولاد غالبا کمتر از مقداری است که با این روش محاسبه میشود.
تا سال ۱۹۵۶ میلادی روش تنشهای مجاز مبنای محاسبات در آیین نامه ACI بود. این روش از سال ۱۹۷۷ تنها در قسمت ضمائم آیین نامه و تحت عنوان روش دیگر طراحی جا داده شد.
روش مقاومت نهایی
روش مقاومت نهایی که در آیین نامه ACI به نام روش طراحی بر مبنای مقاومت موسوم است، حاصل مطالعات گسترده روی رفتار غیر خطی بتن و تحلیل دقیق مسئله ایمنی در سازههای بتن آرمه میباشد. روند طراحی در این روش را میتوان به صورت زیر خلاصه نمود:
۱: باربهره برداری به وسیله ضریبی موسوم به ضریب بار افزایش داده میشود، بار حاصله را اصطلاحا بار ضریبدار یا بار نهایی می نامند.
۲: بارهای ضریبدار بر سازه اعمال میشوند و به کمک روشهای خطی آنالیز سازه ها، نیروی داخلی مقاطع محاسبه میشود. به این نیروی داخلی اصطلاحا مقاومت لازم گفته میشود. مقاومت لازم در یک مقطع شامل: مقاومت خمشی لازم، مقاومت برشی لازم، مقاومت پیچشی لازم و مقاومت بار محوری لازم است.
۳: برای هر مقطع، مقاومت طراحی آن از حاصلضرب مقاومت اسمی در ضریبی کوچکتر از واحد به نام ضریب کاهش مقاومت به دست میآید. مقاومت اسمی، حداکثر مقاومتی است که مقطع قبل از گسیختگی از خود نشان میدهد. مقاومت اسمی یک مقطع مشتمل است از: مقاومت خمشی اسمی، مقاومت برشی اسمی، مقاومت پیچشی اسمی و مقاومت بار محوری اسمی.
۴: طراحی مقطع به نحوی که در آن مقاومت لازم از مقاومت طراحی کمتر باشد.
روش طراحی بر مبنای مقاومت، امروزه اساس کار طراحی سازههای بتن آرمه میباشد.
روش طراحی بر مبنای حالات حدی
به منظور تکامل روش مقاومت نهایی، به ویژه از نظر نحوه منظور نمودن ایمنی، روش طراحی بر مبتای حالات حدی ابداع گردید. این روش هم اکنون مبنای طراحی در تعدادی از آیین نامههای اروپایی است، با این حال این روش هنوز نتوانسته است جای روش مقاومت نهایی را در آیین نامه ACI بگیرد. این روش از نظر اصول محاسبات مربوط به مقاومت، مشابه روش طراحی بر مبنای مقاومت است و تفاوت عمده آن با روش قبل، در نحوه ارزیابی منطقی تر ظرفیت باربری و احتمال ایمنی اعضا میباشد. در این روش نیازهای طراحی با مشخص کردن حالات حدی تعیین میشوند. منظور از حالات حدی شرایطی است که در آنها سازه مورد نظر خواستههای طرح را تامین نمیکند. طراحی سازه با توجه به سه حالت حدی زیر صورت میگیرد
۱: حالت حدی نهایی، که مربوط به ظرفیت باربری میشود.
۲: حالت حدی تغییر شکل (مانند تغییر مکان و ارتعاش اعضا)
۳: حالت حدی ترک خوردگی یا باز شدن ترک ها
ارسالها: 6,688
موضوعها: 3,905
تاریخ عضویت: فرو 1391
اعتبار:
222
سپاس ها 39
سپاس شده 526 بار در 944 ارسال
من از روی کتاب گام به گام میرم جلو
اما بحثی از نوع روش طراحی نکرده که با تنش مجاز طراحی می کنیم یا حالت حدی یا غیره
مبحث فعلی ایران بیشتر تنش مجاز هست (به احتمال 99 درصد)
و این انواع نوع حالت رو بسته به چه چیزی انتخاب می کنیم به فلزی یا فولادی بودن سازه ربط داره یا بع تعداد طبقات
به هیچ چیزی ربطی نداره فقط یکی اط تکنیکهای طراحی سازه هست
و ایتبس از کجا میدونه که من مثلا با روش حدی طراحی می کنم باید چطوری به ایتبس ..
با معرفی کردن نوع آیین نامه و معرفی کردن پارامترهای طراحی هر روش
فرق مبحث ایین نامه 6 با 2800 چیه ایا باید خودمان به دلخواه انتخاب کنیم یا نه اونم ظوابطی مثل طول و عرض ساختمان یا قاب یا تعداد طبقات داره و بسته به ظوابط انتخاب می کنیم...
مبحث ششم تکمیل شده ی 2800 هست و به نوعی اومدن تمام مباحث رو مرتب کردن و به صورت آیین نامه در آوردن (زیاد با هم فرقی ندارن اما مبحث ششم بروز تر هست)
ارسالها: 323
موضوعها: 16
تاریخ عضویت: تير 1391
اعتبار:
13
سپاس ها 0
سپاس شده 2 بار در 4 ارسال
کلا آیین نامه زلزله 2800 و آیین نامه بتن آبا ابتدا نوشته شده بود و به عنوان ضمیمه به مباحث مقررات ملی پیوست شده بود ، ولی در نهایت تصمیم گرفتند این 2 رو به عنوان مبحث جدید به آیین نامه های ساختمان اضافه کنند!