امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی سیستم انتقال قدرت خودرو
#1
خودروهای مدرن با موتورهای احتراق داخلی از اولین مراحل ساخت در سال 1879 چندین قطعه ثابت داشتند. یکی از این قطعات سیستم انتقال بود. زیرا انتقال نیرو برای حرکت خودرو مورد نیاز است. این سیستم در خودروها اهمیت زیادی دارد و یکی از حساس ترین قطعات فنی است.
تعمیرات آن پرهزینه و دست و پا گیر است و نگهداری آن نیاز به دقت زیادی دارد. تعمیر آن قطعاً یک کار بسیار تخصصی است و همه توان پرداخت آن را ندارند.

[تصویر:  engine.jpg]

انتقال چیست و چه وظایفی دارد؟

سیستم انتقال نیروی خودرو به زبان ساده وظیفه مهم این است که نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ ها منتقل کند تا آنها را بچرخاند و در نتیجه خودرو را به حرکت درآورد. یعنی نیروی مکانیکی حاصل از رانش خودرو را به چرخ ها منتقل می کند.
بنابراین قطعات و اجزای مختلف این سیستم بین موتور و چرخ ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. به عبارت دیگر، هر بخشی که بین موتور و چرخ ها قرار گیرد، می توان گفت که بخشی از سیستم انتقال نیرو است. روشن و خاموش کردن برق، تغییر قدرت موتور و تنظیم سرعت چرخ ها نیز از وظایف مهم سیستم انتقال نیرو می باشد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

[تصویر:  Saipa_151_Transmission_ServiceManual.jpg]


اهمیت سیستم انتقال خودرو

 اهمیت سیستم انتقال خودرو بیشتر می شود زیرا انتقال نیرو و توان خروجی موتور باید با کمترین کاهش و ضایعات به چرخ ها برسد. همچنین سیستم انتقال قدرت سرعت و شتاب خودرو را همزمان با انتقال نیرو از موتور کنترل می کند. اما این سیستم وظایف دیگری نیز دارد که عبارتند از:


[تصویر:  transmission-system3.jpg]

خاموش کردن - این سیستم همچنین باید بتواند در صورت نیاز برق را خاموش کند.

تغییر قدرت موتور: سیستم انتقال قدرت باید بتواند توان خروجی موتور (قدرت و گشتاور) را تغییر داده و با شرایط مختلف رانندگی تنظیم کند.سپس این نیرو را به چرخ ها منتقل کنید.

تنظیم سرعت چرخ ها: چرخ ها نیز باید با توجه به شرایط مختلف جاده و از نظر پیچ ها، ناهمواری و اصطکاک دارای سرعت های متفاوتی باشند. وظیفه تنظیم این چرخه ها بر اساس توان خروجی موتور نیز بر عهده سیستم انتقال نیرو است.

هر یک از این وظایف توسط یکی از اجزای گیربکس انجام می شود که در کنار هم انتقال نیرو را در خودرو به طور کامل و بدون نقص انجام می دهند. اما شرح وظایف سامانه انتقال نشان دهنده اهمیت این سامانه خواهد بود. بنابراین جلوگیری از استهلاک و خسارت نیز در لیست مراقبت های رایج خودرو قرار دارد. شناخت اجزای سیستم انتقال و حساسیت آنها در این مراقبت و رعایت نکاتی که باید باشد کمک شایانی می کند.

خرید لوازم و قطعات خودرو باید از فروشگاه های مجاز و معتبر تهیه شود.برای نمونه فروشگاه توربویدک ، ترب و یا فروشگاه لوازم یدکی دولوکس کار از جمله نمونه های این مراکز می باشند.


[تصویر:  0kiag.jpg]

اجزای سیستم انتقال نیرو

سیستم انتقال از قرار دادن بسیاری از قطعات و اجزاء بین موتور و چرخ ها تشکیل شده است. اما سیستم به طور کلی دارای اجزای اصلی است که همین اجزا ممکن است دارای قطعات کوچکتر و جزئی تری باشند. اجزای اصلی سیستم انتقال عبارتند از:
  • کلاچ
  • گیربکس
  • حیاط
  • دیفرانسیل
  • پلوس
در ادامه به بررسی دقیق این اجزا می پردازیم.


[تصویر:  transmission-system4.jpg]


کلاچ; وظایف و انواع آنها

این دستگاه که می توان آن را یک سیستم مستقل در نظر گرفت، وظیفه جداسازی گیربکس از موتور را بر عهده دارد. به این ترتیب با وجود اینکه موتور روشن است ممکن است بین کلاچ و گیربکس درگیری ایجاد نشود و خودرو حرکت نکند. سیستم کلاچ را می توان با پدال زیر پای چپ راننده کنترل کرد. این سیستم خود از چندین جزء تشکیل شده است. از اجزای اصلی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کاور کلاچ
  • دیسک کلاچ (دیسک کلاچ مرطوب یا روغنی، دیسک کلاچ خشک)
  • توسط فلایویل
  • صفحه فشار

عملکرد کلاچ به این صورت است که نیروی اولیه این قطعه از فشار پای راننده به پدال تامین می شود و این نیرو به ترتیب به توپی کلاچ، بلبرینگ کلاچ و صفحه آفتاب دیسک کلاچ منتقل می شود.در نتیجه صفحه فشار به عقب رانده شده و صفحه کلاچ از فلایویل جدا می شود.
به این ترتیب موتور از گیربکس جدا می شود. برای اتصال مجدد به صورت معکوس و با رها کردن پدال انجام می شود. کلاچ ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع سیستم انتقال استفاده می شوند. نیروی وارد شده به پدال بسته به نوع کلاچ توسط اهرم یا فشار هیدرولیک به دو شاخه منتقل می شود. این انواع عبارتند از:


[تصویر:  %D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8...%D8%AA.jpg]

  1. کلاچ مکانیکی
  2.  کلاچ الکترومغناطیسی
  3. کلاچ هیدرولیک
  4. کلاچ گریز از مرکز

جعبه دنده؛ وظایف و انواع آنها

وظیفه تغییر نیرو (قدرت و گشتاور) خروجی موتور قبل از انتقال آنها به چرخ ها بر عهده گیربکس یا گیربکس می باشد. به این ترتیب که بسته به نیاز راننده یا وضعیت جاده، دور موتور را کاهش داده و گشتاور را افزایش می دهد یا برعکس.
به عنوان مثال، در سربالایی، دور موتور و گشتاور پایین مورد نیاز است یا زمانی که وسیله نقلیه با سرعت و شتاب بالا حرکت می کند، سرعت بالا و گشتاور کم لازم است. گیربکس را می توان وسیله ای پیچیده در نظر گرفت که از تعداد زیادی قطعات کوچک و بزرگ با درجات مختلف اهمیت تشکیل شده است. اما بخش های اصلی عبارتند از:

[تصویر:  FWD-RWD.jpg]

  •  شفت ورودی: خروجی کلاچ
  •  شفت خروجی: پایه چرخ دنده ها به طرز عجیبی قرار گرفته است
  • برنج: یکی از قطعات اصلی برای تعویض دنده
  • کشویی - با قفل کردن چرخ دنده ها به تعویض آنها کمک می کند
  •  توپ: قسمتی که حرکت لغزشی به جلو و عقب انجام می شود.
  •  محک: وظیفه انتقال حرکت دسته دنده به لغزنده را دارد.
  •  شفت زیر: پایه چرخ دنده ها ثابت است
بسته به نوع سیستم انتقال نیرو، انواع مختلفی از کاهنده ها وجود دارد. همچنین نحوه کار گیربکس بسته به نوع آن تغییر می کند. انواع گیربکس ها به شرح زیر می باشد.

1. گیربکس دستی (MT)

شامل دو نوع گیربکس سنکرون و غیر سنکرون می باشد.

[تصویر:  car-diffrential-pic-3.jpg]

2. گیربکس اتوماتیک (AT)

در این نوع گیربکس، کلاچ جای خود را به مبدل گشتاور می دهد. گیربکس های اتوماتیک خود یک مجموعه فرعی به نام تیپ ترونیک دارند. این گیربکس ها به صورت خودکار کار می کنند اما به راننده اجازه می دهند دنده های سبک یا سنگین را انتخاب کند.

3. گیربکس نیمه اتوماتیک (AMT)

در این نوع گیربکس، کلاچ به صورت خودکار کار می کند اما کنترل دنده در دست راننده است. این گیربکس ها به گیربکس های بدون کلاچ دستی یا اتوماتیک معروف هستند. گیربکس های دو کلاچه، الکترو هیدرولیک و SMG در این دسته قرار می گیرند.


[تصویر:  cylinder-head-870x489.jpg]

4. گیربکس پیوسته (CVT)

این گیربکس ها دنده ندارند و در آنها خودرو تا رسیدن به سرعت نهایی شتاب می گیرد. ما در گیربکس های CVT کمتر از گیربکس های تمام اتوماتیک شاهد افت توان هستیم.

سخن آخر

در این پست سعی کردیم تا شما را با سیستم انتقال نیروی خودرو و قسمت های مهم آن آشنا سازیم. امید است مورد توجه شما قرار گرفته باشد.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معرفی پرینتر سه بعدی DLP mohamadtohidlo 0 433 1401/7/17 ، 03:42 عصر
آخرین ارسال: mohamadtohidlo
  آشنایی با قطعه کاسه نمد در خودرو vahidz2022 0 840 1401/3/24 ، 10:29 صبح
آخرین ارسال: vahidz2022
  انواع سیستم های گرمایشی کدامند و چه کاربردهایی دارند؟ hoda70 1 689 1400/6/28 ، 11:41 صبح
آخرین ارسال: SK1970

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان