امتیاز موضوع:
  • 110 رأی - میانگین امتیازات: 2.41
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پرسش و پاسخ در مورد طراحی با آقای حسین زاده
#11
با سلام . من يه سوال داشتم ، ميخواستم بدونم توي طراحي كه ميگن طراحي براساس تارخچه زماني يا ديناميكي غير خطي و يا ديناميكي خطي و يا پوش اور ، منظور چيه مثلا ديناميكي غير خطي با تاريخچه زماني چه فرقي ميكنه ؟ ممنون ميشم راهنماييم كنيد
پاسخ
#12
نقل قول: با سلام . من يه سوال داشتم ، ميخواستم بدونم توي طراحي كه ميگن طراحي براساس تارخچه زماني يا ديناميكي غير خطي و يا ديناميكي خطي و يا پوش اور ، منظور چيه مثلا ديناميكي غير خطي با تاريخچه زماني چه فرقي ميكنه ؟ ممنون ميشم راهنماييم كنيد


کلا بحث سر اینه که نیروی زلزله رو چه طوری معرفی کنند و از طرفی روابط اعضا برای تحمل نیرو رو چه طوری در نظر بگیرن

بحثش خیلی طولانیه پیشنهاد میکنم توی اینترنت هر موضوع رو جستجو کنی
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#13
با سلام خدمت شما استاد گرامی من برای بررسی ایستائی یک سازه اونو در نرم افزار سپ انالیز کردم ولی نمیدونم جواب آنالیز چیه میشه کمکم کنید متن انالیز رو براتون میفرستم ممنون(میخواستم بدونم سازه ایستا هست و چرا؟)
B E G I N A N A L Y S I S 2015/06/08 20:03:57
RUNNING ANALYSIS WITHIN THE GUI PROCESS
USING THE ADVANCED SOLVER (PROVIDES LIMITED INSTABILITY INFORMATION)
NUMBER OF JOINTS = 495
WITH RESTRAINTS = 12
NUMBER OF FRAME/CABLE/TENDON ELEMENTS = 1015
NUMBER OF LOAD PATTERNS = 1
NUMBER OF ACCELERATION LOADS = 6
NUMBER OF LOAD CASES = 2

E L E M E N T F O R M A T I O N 20:03:57
L I N E A R E Q U A T I O N S O L U T I O N 20:03:57

FORMING STIFFNESS AT ZERO (UNSTRESSED) INITIAL CONDITIONS

TOTAL NUMBER OF EQUILIBRIUM EQUATIONS = 2898
NUMBER OF NON-ZERO STIFFNESS TERMS = 46251
NUMBER OF EIGENVALUES BELOW SHIFT = 0


L I N E A R S T A T I C C A S E S 20:03:57
USING STIFFNESS AT ZERO (UNSTRESSED) INITIAL CONDITIONS
TOTAL NUMBER OF CASES TO SOLVE = 1
NUMBER OF CASES TO SOLVE PER BLOCK = 1

LINEAR STATIC CASES TO BE SOLVED:
CASE: DEAD
E I G E N M O D A L A N A L Y S I S 20:03:57
CASE: MODAL
USING STIFFNESS AT ZERO (UNSTRESSED) INITIAL CONDITIONS

NUMBER OF STIFFNESS DEGREES OF FREEDOM = 2898
NUMBER OF MASS DEGREES OF FREEDOM = 1449
MAXIMUM NUMBER OF EIGEN MODES SOUGHT = 12
MINIMUM NUMBER OF EIGEN MODES SOUGHT = 1
NUMBER OF RESIDUAL-MASS MODES SOUGHT = 0
NUMBER OF SUBSPACE VECTORS USED = 24
RELATIVE CONVERGENCE TOLERANCE = 1.00E-09

FREQUENCY SHIFT (CENTER) (CYC/TIME) = .000000
FREQUENCY CUTOFF (RADIUS) (CYC/TIME) = -INFINITY-
ALLOW AUTOMATIC FREQUENCY SHIFTING = YES

Original stiffness at shift: EV= 0.0000000E+00, f= .000000, T= -INFINITY-
Number of eigenvalues below shift = 0
Found mode 1 of 12: EV= 4.0903477E+04, f= 32.188464, T= 0.031067
Found mode 2 of 12: EV= 4.0976931E+04, f= 32.217352, T= 0.031039
Found mode 3 of 12: EV= 4.7241559E+04, f= 34.592523, T= 0.028908
Found mode 4 of 12: EV= 4.9154293E+04, f= 35.285872, T= 0.028340
Found mode 5 of 12: EV= 5.5085573E+04, f= 37.354168, T= 0.026771
Found mode 6 of 12: EV= 8.2945006E+04, f= 45.836902, T= 0.021816
Found mode 7 of 12: EV= 8.3656319E+04, f= 46.033024, T= 0.021724
Found mode 8 of 12: EV= 8.3758793E+04, f= 46.061210, T= 0.021710
Found mode 9 of 12: EV= 1.1060179E+05, f= 52.929918, T= 0.018893
Found mode 10 of 12: EV= 1.1062338E+05, f= 52.935083, T= 0.018891
Found mode 11 of 12: EV= 1.1235115E+05, f= 53.346863, T= 0.018745
Found mode 12 of 12: EV= 1.2664313E+05, f= 56.638396, T= 0.017656

NUMBER OF EIGEN MODES FOUND = 12
NUMBER OF ITERATIONS PERFORMED = 14
NUMBER OF STIFFNESS SHIFTS = 0
A N A L Y S I S C O M P L E T E 2015/06/08 20:03:58
پاسخ
 سپاس شده توسط babakdaeenejhad@gmail.com
#14
سلام خسته نباشین من یه ساختمان هشت طبقه طراحی کردم اما ایراداتش خیلی زیاده و ستون ها در مقاطع خیلی بزرگ در میان که کلا فضای پارکینگ رو گرفتن امکانش هست فایل منو چک کنید؟
پاسخ
#15
خب کو فایل؟
پاسخ
#16
Wink 
[quote='فرشاد امن خانی' pid='265' dateline='1336576071']
در سایت آقای حسین زاده لیستی از سوال و جواب دیدم و نکات جالبی در اون بود که در اینجا براتون می زارم



90/12/11 - آرش: با عرض سلام، برای بدست آوردن نقاط منحنی تنش- کرنش بتن پس از رسیدن به fc در آزمایشگاه باید چکار کرد؟ ::سوال دوم: آیا آیین نامه ها نمودار تنش- کرنش بتن را پس از fc بدون افت در نظر می گیرند؟ ::
---------
پاسخ: آزمایش به صورت می تواند انجام شود: 1- به تدریج نیرو وارد شود و تغییر شکل اندازه گیری شود (کنترل نیرو)، 2- به تدریج تغییرشکل اعمال شود و نیرو اندازه گیری شود (کنترل تغییرشکل). در صورتی که بخواهیم افت مقاومت را هم ثبت کنیم، باید آزمایش به صورت کنترل تغییرشکل انجام شود. در بیشتر روابط آیین نامه بتن تنها fc ظاهر می شود ولی در مواردی که لازم باشد قسمت کاهش یافته نمودار نیز استفاده میشود.
---------
90/12/11 - علی: درود براستاد عزیز در کنترل DRIFT سازه لزوما می بایست حالات زلزله EPX- ENX-EPY-ENY هم کنترل شود ویااینکه حالات زلزله EX-EY برای کنترل DIFT کافیست --------در مورد مدل کردن دیوار برشی در ETABS تیر داخل دیوار برشی باید مدل شود یا نه ----اگر جواب نه میباشد در کنترل 25 در صد نیروی زلزله در این قاب آن تیر چگونه مدل شود با تشکر
---------
پاسخ: در رابطه با دریفت، بلی باید کنترل گردد. در رابطه با دیوار برشی بستگی به نظر طراح دارد ولی توصیه می شود جهت ایجاد محصوریت در دیوار و نیز ایجاد پیوستگی در قاب خمشی، تیر نیز درنظر گرفته شود. به هر حال اگر تیر مدل  و اجرا نشود، 0.25 زلزله را باید قابهای دیگر تحمل کنند..
---------
90/11/25 - مهدی: ضمن سلام خدمت استاد بزرگوار،بنده در مورد محاسبه آرماتورهای عرضی در پی های نواری مشکل دارم ، اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشوم.من پی نواری طرح کرده ام که ارتفاع آن 80سانت و عرضش 140 سانت و میزان آرماتورهای طولی در بالا و پایین 7تا فی 22 و مقداری آرماتور تقویتی هستش.من آرماتور عرضی این پی را چگونه طراحی کنم؟ ::  
---------
پاسخ: در پی های نواری معمولا ضخامت را طوری تعیین می کنند که نیاز به آرماتور برشی نباشد. بنابراین آرماتورهای عرضی تنها به عنوان آرماتور حرارتی و نیز به عنوان نگهدارنده آرماتورهای طولی فوقانی در نظر گرفته می شوند. اگر پی نواری ضخامت کافی داشته باشد، می توانید حداقل مقدار آرماتور حرارتی را در جهت عرض قرار دهید.
---------
90/12/6 - مهدی: ضمن تشکر از استاد بزرگوار بابت پاسخ سوال قبلی بنده.::استاد پی نواری من 80*140سانت است که دوتا خاموت فی10 در هر 20سانت در نقشه اجرایی در آن آمده ست و شما می فرمایید در جهت عرضی حداقل آرماتور را قرار میدهیم پس این دوتا خاموت فی 10 را برچه اساسی طرح کرده اند؟
---------
پاسخ: درصد آرماتور عرضی در پی فوق (دو تا خاموت فی  10 در ضخامت 80 سانتی) برابر 0.0022 می باشد که حداقل را ارضا می کند و نیازی به آرماتور اضافی نیست. البته به شرط اینکه بتن به تنهایی جوابگوی برش باشد و همچنین خمش عرضی ناچیز باشد.
---------
90/12/5 - پورصادق: تعداد بادبندی ها درسازه های فولادی (مفصلی)برچه معیاری میباشدوبه عبارت دیگردریک طبقه چه مواردی باید درنظرگرفت تابتوان تعداد بادبندی ها راقرارداد
---------
پاسخ: بادبند جهت مقابله با زلزله است. با افزایش تعداد طبقات و نیز مساحت طبقه (جرم سازه) نیروی زلزله نیز افزایش می یابد و تعداد ( و مساحت مقطع) بادبندهای لازم افزایش می یابد. محدودیتهای معماری نیز در این رابطه تعیین کننده می باشند.
---------
90/12/4 - مردی: سلام، از اینکه به سوالاتم جواب می دهید تشکر می کنم. در کنترل فایل 25 درصد سازه قاب خمشی بتنی که تحلیل دینامیکی شده است اگر 25 درصد نیروهای تحلیل دینامیکی در user load وارد شود لازم است 25 درصد پیچش و زلزله جهت متعامد هم وارد شود؟
---------
پاسخ: اگر منظورتان کنترل قاب خمشی در سیستم های دوگانه (قاب + دیوار برشی) می باشد، در کنترل هر جهت، نیازی به اعمال زلزله در جهت دیگر نیست. در رابطه با نحوه عملکرد می توانید به صفحه 207 از راهنمایی که مهندس جعفری نوشته اند (در قسمت جزوات طراحی همین سایت موجود است) مراجعه کنید.
---------
90/12/4 - قنبر:سلام دکتر جان:پایان نامه من در خصوص طراحی بادبند زانویی در حوزه نزدیک گسل می باشد در خصوص منابع و .. راهنمایی بفرمایید ::ار لطفتان خیلی متشکرم::با تشکر قنبر عزیزیان
---------
پاسخ: منبع خاصی به ذهنم نمی رسد. شما باید با ضوابط لرزه ای  که در آیین نامه ها ارائه شده و ریشه و علت آنها برای بادبندها آشنا باشید و همچنین پایان نامه هایی که در این زمینه انجام شده و مراجع معرفی شده در آنها را مطالعه نمایید.
---------
همدان: سلام::ضریب رفتار قاب ساده فولادی با مهاربندی همگرا ویژه چند است؟با مهار بند واگرای ویژه چطور؟لطفا با ذکر مرجع پاسخ بفرمایید.::متشکرم
---------
پاسخ: طبق توضیحی که در ص 656 و ص 707 جلد چهارم کتاب دکتر میرقادری آمده است، می توان ضریب رفتار هر دو را 7 درنظر گرفت.
---------
مجاهد: با سلام و احترام خدمت استاد محترم . با تشکر از جنابعالی خواهشمندم در صورت امکان به سوالات زیر پاسخ دهید::1- آیا حذف کشش خاک در safe حتما باید انجام شود .::2- آیا مرجع کاملی برای طراحی سازه lsf می شناسید::3-آیا طراحی ستون بتنی با عرض کم و طول زیاد با ستون معمولی یکسان است و آیا عملکرد ستون دارند یا دیوار برشی
---------
پاسخ: در صورتی که احتمال کشش باشد، باید انجام شود. 2- اخیرا آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سبک سردنورد شده (نشریه شماره ض-608 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن) منتشر شده است. همچنین می توانید از کتاب Cold formed steel design نوشته Wei-Wen Yu که ترجمه فارسی آن نیز موجود است استفاده نمایید. 3- نسبت طول به عرض مقطع بتنی از یک حدی نباید بیشتر باشد (به 9-20 مبحث 9 مراجعه کنید) اگر محدودیت آیین نامه ای رعایت شود، مانند ستون عادی در نظر می گیریم.
---------
شهاب: سلام دکتر عزیز در طراحی قالب های قاعم ::{دیوار یا ستون }بار اصلی در هنگام طراحی کدام است ونوع اتصال تیر به ستون که درجه صلبیت بین 20 تا 90درصد باشد کدام است
---------
پاسخ: در رابطه با بارهای وارد می توانید بند 9-3-3 مبحث 9 را مطالعه نمایید. نوع اتصال نیمه صلب می باشد.
---------
مردی: سلام، ممنونم که به سوالات من پاسخ می دهید. برای طراحی یک مخزن جمع آوری فاضلاب صنعتی( کارخانه ریخته گری) که گودبرداری هم شده است نیاز به اعمال نیروی زلزله است؟ نیروی فشار جانبی خاک و وزن مایع داخل لحاظ شده است. مخزن مسقف نیست.و فقط دیوار و فونداسیون دارد. برای تعیین نوع سیمان بتن نیاز به آنالیز فاضلاب می باشد؟
---------
پاسخ: متاسفانه تخصصی در این زمینه ندارم تا راهنمایی نمایم.
---------
پیمان گلزار: درود بر شما آقای دکتر،اگر در طراحی سازه فولادی از آیین نامه AISC ASD استفاده شود ترکیبات بار دارای بار زلزله نیز دارای ضرایب 1 هستند چون نرم افزار تنش مجاز را در 1.33 ضرب می کند ،طبق بند 6-7-3-9-1 مبحث ششم برای کنترل سازه در سطح بهره برداری، کنترل سازه تحت ترکیب بار در سطح بهره برداری ،بدون اعمال ضریب بار الزام شده است در این حالت ترکیب بار باید به چه صورت نوشته شود؟همچنین اگر امکان دارد در مورد سازه بتنی نیز راهنمایی فرمایید.خیلی متشکرم
---------
پاسخ: در بند 6-7-3-9-1 عنوان شده است که تحت ترکیب بار بهره برداری تنش از حد جاری شدن فولاد فراتر نرود. نرم افزار تنش مجاز را 0.6Fy می گیرد (روش ASD) که با افزایش 33 درصدی به جهت بار زلزله برابر 0.6*1.33=0.8 می باشد. بنابراین می توانید جهت کنترل سازه ترکیب بار 1.25(D+L+E) را تعریف نمایید (که E زلزله سطح بهره برداری است). برای بتنی نیز باید به همین ترتیب عمل نمایید. منتها برای کنترل خمش و برش با توجه به اینکه ضرایب کاهش مقاومت متفاوت است، جداگانه باید عمل شود.
---------
هادی: سلام::در مدلسازی سقف ساختمان در نرم افزار Etabs آن را به صورت صلب معرفی می کنیم ولی می دانیم که این فرض در مورد این نوع سقف کاملا نادرست است، با توجه به این واقعیت خروجی نرم افزار قابل اعتماد است؟:: دیگر اینکه این نرم افزار برای بار زلزله، ساختمان را به صورت دینامیکی تحلیل می کند یا شبه استاتیکی ؟
---------
پاسخ: بلی حق با شماست. در گذشته که امکان تعریف مناسب سقف در نرم افزار ها نبود، به صورت تقریبی فرض می شد که سقف سازه به صورت صلب عمل می کند. دلیل دیگر این است که بتوان نیروی زلزله طبقه را به مرکز جرم اعمال نمود. ولی هم اکنون، با افزایش اماکانات نرم افزارها و جهت افزایش دقت، بهتر است سقف سازه را با سختی واقعی آن مدل نمایید و سقف را صلب نکنید (دیافراگم صلب تعریف نکنید). نرم افزار Etabs هر دو تحلیل دینامیکی و شبه دینامیکی را انجام می دهد.
---------
سید حامد: با سلام وادب::احتراماً خواهشمند است در صورت امکان نسبت به رسم منحنی اندرکنش دودکش های بتنی مسللح اینجانب را راهنمائی فرمائید.(دستی یا با نرم افزار)::از قبل از مساعدت جنابعالی سپاسگزارم.::درپناه حق تعالی::
---------
پاسخ: اگر منظورتان منحنی اندر کنش P-M برای مقاطع بتنی است، به صورت دستی که باید به کتب فولاد مراجعه نمایید. ولی با نرم افزار به راحتی می توانید مقطع مورد نظر را در قسمت section designer نرم افزار Etabs و یا Sap مقطع مورد نظرتان را ترسیم کرده و منحنی های اندرکنش مربوطه را دریافت نمایید.
---------
امین: سلام درباره ي طراحي پي منفرد به صورت دستي منو راهنمايي كنيد
---------
پاسخ: مراحل طراحی پی منفرد را می توانید از جلد دوم کتاب دکتر مستوفی نژاد مطالعه مایید.
---------
محسن: با سلام و تشكر از توجههي كه داريد...::در مورد نحوه اعمال پيچش در تيرها مشكل داشتم.::دو نفر از دوستان سوالاتي در اين مورد كرده بودند و شما هم پاسخ داده بوديد. ولي من قانع نشدم.::مي دانيم در عمل (و آنچه كه اجرا مي شود) در تيرهايي كه تير فرعي به آنها برخورد كرده است، پيچش رخ مي دهد. حال با كم كردن سختي پيچشي به حد 0.15 عملا پيچش در اين بخش جذب نمي شود. ولي آيا در اجرا هم همينطور است و تيرهايي كه با ديتيلينگ رايج اجرا مي شوند پيچش را جذب نمي كنند؟ آيا نمي توان اعمال اين ضريب را به نحوي پاك كردن صورت مساله دانست؟::همانطور كه مي دانيم آيين نامه بتن ايران در بند 9-12-7-2 به صراحت اشاره دارد كه در صورتي كه Tu بيشتر از 0.25Tcr شود بايد آرماتورهاي طولي و عرضي پيچشي در تير اعمال گردد. كه جزئيات اين بخش در بند 9-12-8-2 آمده است. حال اگر ما همينطور ضريب 0.15 را كم و كمتر بكنيم مساله حل  حل شده است؟ خب مي توانستيم از اول تير فرعي را مفصل تعريف كنيم (كه به نظر من اين روش هم درست نيست و همخواني با اجرا ندارد). باز هم متوجه ارتباط اين نحوه حل تئوريك با آنچه در طبيعت و اجرا رخ ميدهد نمي شوم. با تشكر از وقت شما.
---------
پاسخ: می دانیم تیرها تحت اثر بارهای سرویس ترک می خورند و به همین دلیل برای مثال سختی خمشی آنهارا برابر 0.35 در نظر می گیریم. برای پیچش نیز همین اصلاح باید انجام پذیرد و این به معنی کاهش پیچش نمی باشد بلکه نحوه توزیع لنگر خمشی و پیچشی را تعیین می کند. پس از اختصاص ضرایب سختی خمشی و پیچشی، پیچش در اعضا توسط نرم افزار محاسبه شده و در صورتی که بیشتر از 0.25Tcr باشد،آرماتورهای پیچشی توسط نرم افزار محاسبه می شود. اینکه گفتید "همينطور ضريب 0.15 را كم و كمتر بكنيم" بر می گردد به بند 9-12-11-2 مبحث 9 که می گوید می توان Tu را به 0.67Tcr کاهش داد. بنابراین تنها با رعایت این ضابطه می توان ضریب را کاهش داد. اینکه ضریب 0.15 از کجا آمده در پاسخ به فرهاد و مردی توضیح داده ام که این پاسخها را مجددا در ادامه تکرار کرده ام:
---------
فرهاد: سلام مهندس::واقعا ممنونم از اینکه بدونه هیچ منتی و چشم داشتی ینقدر سریع پاسخ میدید::مهندس در مورد طراحی ساختمان بتنی وقتی اتصال تودلی داریم چه دوطرف یا یک طرف ی اینکه ممان 3 رو آزاد میکنم کار درستیه ؟::در عمل چگونه اجرا میشه ؟::اصول باید تیر تودلی رو چطور مدل کرد ؟
--------
پاسخ: وقتی یک تیر فرعی بتنی به یک تیر اصلی متصل می شود در تیر اصلی پیچش "غیر تعادلی" خواهیم داشت. و آیین نامه می گوید که می توان فرض کرد که تیر اصلی حداکثر به اندازه Tcr می تواند پیچش تحمل کند و پس از آن در اثر ترک های پیچشی می چرخد! و با چرخش تیر اصلی مانند این است که تیر فرعی در محل اتصال مفصل شده باشد. ولی وقتی دو تیر فرعی از دو طرف به تیر اصلی می  خورد چرخشی در کار نیست و نبید مفصل فرض شود.
نتیجه: به جای مفصل کردن تیرهای فرعی باید ضریب سختی "پیچشی" تمام تیرها را برابر 0.15 وارد نمییم (در همان قسمت که مقدار ضریب سختی خمشی تیر را برابر 0.35 وارد می کنید. به صفحه 30 دستورالعمل نظام مهندسی تهران که در قسمت جزوات طراحی قرار دادم مراجعه کنید). حال این 0.15 از کجا آمده؟ می دانیم ضریب G برای بتن تقریبا برابر 0.4 مقدار E آن است و بنابراین 0.4*0.35 تقریبا برابر 0.15 می شود. پیچش نکات دیگری هم دارد ( در شریط خاط می توان این 0.15  را کاهش داد). به آیین نامه مراجعه کنید.
---------
مردی: سلام، برای محاسبه آرماتور پیچشی طولی و عرضی در تیرهای بتنی در نرم افزار، با توجه به بند 9-10-8-3-(اعمال اثر ترک خوردگی در سختی پیچشی و خمشی)و نیز بند 9-12-11 ( باز توزیع لنگر پیچشی برای سازه های نامعین) و با توجه به راهنمای Etabs( آزاد کردن پیچش در صورت اعمال بازتوزیع- CFD ACI318-05)چگونه باید عمل کرد؟
---------
پاسخ: 1- ابتدا سختی پیچشی تمامی تیرها را برابر 0.15 (برای سازه های مهار نشده) و 0.21 (برای قاب مهار شده) قرار دهید ( در همان قسمتی که سختی خمشی تیر را 0.35 و یا 0.5 می کنید).
2- پس از آنالیز و طراحی، بر روی تیرهایی که فکر می کنید پیچش بالایی دارند ( تیر فرعی به آنها خورده) کلیک راست کرده و در پنجره باز شده گزینه shear details را انتخاب کنید. در قسمت انتهایی پنجره باز شده (در قست Torsion capacity) عدد نشان داده شده در زیر Tu، همان Tu اشاره شده در متن آیین نامه می باشد و phi*Tcr برابر یک چهارم مقدار Tcr در آیین نامه است که البته به ضریب کاهش phi=0.75 ضرب شده است. خلاصه اینکه اگر در تیر مورد بررسی مقدار Tu از چهار برابر phi*Tcr بیشتر بود، مقدار ضریب اصلاح سختی پیچشی  0.15 آنرا کاهش داده و مجدد آنالیز و تحلیل کنید به طوریکه مقدار Tu برابر phi* Tcr شود.
---------
سارا: با عرض سلام جناب آقای دکتر. در مورد طراحی و نقشه های مربوط به پله ها و آسانسور در ساختمانها میخواستم بدانم. آیا سازمان نظام مهندسی از مهندس طراح محاسبات مربوط به طراحی پله ها و چاله آسانسور را میخواهد؟ در هیچ جایی طراحی مربوط به پله ها مثلا دال پله را ندیده ام، کلا چه چیزی باید به نظام مهندسی ارائه شود در مورد پله ها و آسانسور، لطفا توضیح کلی بدهید. خیلی متشکرم
---------
پاسخ: اینکه نظام چه می خواهد شهر به شهر و مکان به مکان متغیر است!. در هر حال محاسبات شما باید کامل باشد. در رابطه با طراحی پله بسته به نوع کف آن می توانید خودتان دستی طراحی کنید. اگر برای مثال فلزی است، تیرهای نگه دارنده را دو سرمفصل فرض کرده بار گسترده خطی بر روی آن قرار داده و طراحی می کنید. نکته خاصی ندارد. در رابطه با آسانسور هم که تنها بار آن را در نرم افزار به سازه اعمال می کنیم. همچنین در پی محل چاله آسانسور را (حدود یک متر پایینتر) در نظر می گیریم
----------
میلاد: با سلام و خسته نباشید .. در مورد سوال 119 کنکور 91 توی صورت سوال بحرانی ترین نقطه خواسته شده .. یعنی نقطه ای که عرض ترک بیشتر است نه نقطه ای که کنترین عرض ترک رو داره::بنابر این فکر میکنم گزینه 2 باید صحیح باشه
---------
پاسخ: بلی حق با شماست. طبق توضیحاتی که در پاسخ داده ام، گزینه 2 صحیح است (نقطه B بحرانی ترین و نقطه C غیر بحرانی است). پاسخ را اصلاح کردم.
---------
مینا: سلام استاد-اگه ممکنه در مورد طراحی دستی سقف کامپوزیت راهنمایی کنید.کتاب یا سایت ؟اگه بخوام در ایتبس سقف کامپوزیت رو مدلسازی کنم تیر های فرعی رو در فاصله ی 12برابر ضخامت دال مدل کنم و دال با ضخامت مورد نظر رو معمولی مدل کنم صحیحه؟با تشکر از زحماتتون.
---------
پاسخ: در رابطه با طراحی دستی که می توانید به کتب فولاد از جمله کتاب دکتر میرقادری مراجعه نمایید. در رابطه با فواصل تیرچه ها در سقف کامپوزیت، 12 برابر یک عدد تقریبی است (تقریب خوبی است) و بسته با مقدار بار زنده و یا مرده می تواند کمتر یا بیشتر از این هم درنظر گرفته شود. برای سقف سازه های مسکونی می توان دال 8 سانتی و تیرچه های با فواصل 1 متری درنظر گرفت.
---------
علیرضا: باسلام خدمت استاد محترم.استاد ایا تو ایین نامه به این مسله اشاره شده که باید مقدار عدد پی رو تو محاسبات کامل بزنیم یا3.14 کافیه؟باتشکر.  
---------
پاسخ: نخیر قید نشده است!!. با توجه به ضرایب اطمینان مختلف و احتمالات به کار رفته در ضرایب آیین نامه ای، این موضوع اصلا مهم نیست.
---------
میثم: سلام آقای دکتر.منظور از آرماتور حرارتی در سقفهای دال بتنی (دوطرفه) چیه؟  
---------
پاسخ: حداقل آرماتوری است که در هر جهت باید قرار گیرد. مقادیر حداقل حرارتی در آیین نامه مشخص شده است.
---------
پیمان: درود بر شما آقای دکتر،در پی سازهایی که فقط دریک طرف دارای زیرزمین است پی سازه در ترازهای ارتفاعی متفاوت قرار میگیرد در انتقال نقاط تکیه گاهی به SAFE فقط نقاط زیرزمین منتقل میشود آیا میتوان نقاط تراز بالاتر را دستی ایجاد کرد؟ برای اختصاص عنصر سطحی به نقاط با تراز متفاوت میتوان دو سطح بافاصله از یکدیگر رسم کرد ؟دیوار حائل بین دو پی بر اساس چه نیروی طراحی شود؟سپاسگزارم  
---------
پاسخ: بله می شود. اگر اختلاف ارتفاع دو طرف کم است، می توانید با پی شیب دار ایندو را به هم متصل نمایید که در این صورت لازم است دو فایل خروجی سیف از ایتبس بگیرید (یکی برای تراز زیرزمین و دیگری تراز بالاتر). سپس ایندو فایل را در نرم افزار سیف فراخوانده و فایل F2k آنها را بسازید. هر دو فایل را با notepad باز کرده و مختصات گرهها و بارهای آنها را از یکی در دیگری کپی نمایید و ذخیره کنید تا فایل یکپارچه ای ایجاد شود. اگر اختلاف تراز زیاد باشد به طوریکه شیب پی بین دو ستون زیاد شود، مجبورید که ازدیوار حائل استفاده نمایید که در این صورت نیازی به یکپارچه کردن پی ها نیست.
---------
ارمشی: سلام آقاي دكتر نده اتفاقي با سايتتون آشنا شدم تمام سوال و جوابا رو خوندم واقعا مفيد بود::يه سوالي كه داشتم اينه كه ضريب پواسون براي بتن با مقاومت حدود200رو مي تونم 0.15 بگيرم(نحوه دقيق بدست آوردن ضريب پواسون بتن به غير از رابطه كرنش عرضي تقسيم بر كرنش طولي چگونه است منظورم اينه كه با انجام چه آزمايشي و چطور بدستش ميارن؟آيا جدولي داره كه تونم با داشت مقاومت بتن ضريب پواسونشو بدست بيارم.::مم  
---------
پاسخ: اطلاع دقیقی در این مورد ندارم. آیین نامه عدد 0.15 را پیشنهاد کرده که برای بتن های عادی است. برای بتن های با مقاومت بالا در حدود 0.11 و برای بتن با مقاومت پایین حدود 0.21 می باشد (کتاب دکتر مستوفی نژاد را ببینید).
---------
امیر: پس از عرض سلام وخسته نباشید ::میخواستم بدونم آیا برای طراحی سازه های بتنی پیش ساخته میتوان از نرم افزار sap و etabs استفاده کرد؟::با تشکر فراوان از زحماتتون  
---------
پاسخ: بلی می شود.
---------
پیمان: ::درود بر شما آقای دکتر،در طراحی یک سازه نامنظم خطاهای زیر به وجود آمده علت این خطاها چیست و چگونه میتوان برطرف کرد؟اگر این خطا ها برطرف نشود تحلیل سازه قابل قبول است؟ سپاسگزارم:: * * * W A R N I N G * * *:: THE SOLUTION LOST 10.1 DIGITS OF ACCURACY FOR DOF U2 OF CONSTRAINT AL3 :: LOCATED AT X = 10.198112, Y = 13.690941, Z = 25.090000,:: STIFFNESS MATRIX DIAGONAL VALUE = 2.4827E+17::* * * W A R N I N G * * *:: EXCESSIVE LOSS OF ACCURACY WAS DETECTED DURING THE SOLUTION OF EQUATIONS:: NUMBER OF DIGITS LOST EXCEEDED 11.0:: * * * W A R N I N G * * *:: THE STRUCTURE IS UNSTABLE OR ILL-CONDITIONED !!:: CHECK THE STRUCTURE CAREFULLY FOR::: - INADEQUATE SUPPORT CONDITIONS, OR:: - ONE OR MORE INTERNAL MECHANISMS, OR:: - ZERO OR NEGATIVE STIFFNESS PROPERTIES, OR:: - EXTREMELY LARGE STIFFNESS PROPERTIES, OR:: - BUCKLING UNDER P-DELTA LOADS (IF ANY), OR:: - AN EIGEN SHIFT (IF ANY) ONTO A NATURAL FREQUENCY::::  
---------
پاسخ: سازه تان ناپایداری موضعی و یا کلی دارد. در مختصات های داده شده کنترل کنید که بیش از یک گره تعریف نشده باشد. یا اینکه اعضا روی هم نیفتاده باشند.
---------
مسی: سلام مهندس.::مهندس تو جزوه بتن کارشناسی ارشد دو تا اشتباه شده.یکی صفحه 25 سوال مهندسی عمران آزاد 83 به نظر من گزینه 3 درست می باشد نه گزینه 2.چ.ن بر اساس مدول الاسیسیته کرنش فولادو باید بدست آور.::یکیم صفحه 62 سوال مهندسی عمران 80 گزینه 3 درست میباشد.چون هرچی فاصله نیروی مترمرکز به سمت وسط تیر میل کند مقاومت برشی تیر بیشتره.::ممنون میشم بلررسی کنید  
---------
پاسخ: شماره صفحه و شماره سوالات خود را بر اساس آخرین ویرایش جزوات در سایت مطرح فرمایید. سوال آزاد 83 را نیافتم. سوال عمران 80 در صفحه 64 نیز گزینه 1 صحیح است که دلیل آن در ویرایش جدید آمده است.
---------
پیام: سلام : وجود ارماتورهاي كششي وفشاري در تيرهايي كه داخل ديوار برشي مدفون ميشوند ضروري است يا خير؟ فرض كنيد سيستم مقاوم باربر جانبي ، تركيبي(قاب خمشي +ديوار برشي) يا قاب خمشي باشد.متشكرم  
---------
پاسخ: دوحالت داریم: یا تیر را مدل کردید یا اینکه دیوار برشی بدون تیر داریم. اگر تیر را مدل کردید، باید حداقلهای آیین نامه ای برای تیرها را رعایت نمایید. بنابراین برای سیستم ترکیبی رعایت حداقل های لازم برای آرماتورهای تیر ضروری می باشد.
---------
کامران: سلام استاد* درخصوص بهترين موقعيت قرارگيري صفحات سخت كننده پاي ستون خصوصا ستونهاي گوشه بايد چه نكاتي مدنظر قرارگيرد؟ باتشكر فراوان  
---------
پاسخ: نکته خاصی به نظرم نمی رسد. این سخت کننده ها باید طوری قرارگیرند که ورق پای ستون تحت اثر خمش موضعی آسیب نبیند. در اتصال گیردار نیز بهتر است یکی از سخت کننده ها در مقابل جان یا بال مقطع ستون قرار گیرد.
---------
همدان: سلام -با توجه به مبحث ششم مقررات ملي بند 6-7-2-1-3 ب ، در صورتي كه سيستم مقاوم باربر جانبي سازه در يك جهت قاب خمشي و در جهت ديگر سيستم مختلط قاب خمشي+مهاربندي باشد،ايا ميبايست كليه ستونها براي نيروي زلزله در هر امتداد + 30ذرصدنيروي زلزله در امتداد عمود بر ان تركيب و در طراحي بكار گرفته شود؟اگر در يك امتداد قاب خمشي ودر امتداد ديگر قاب ساده با مهار بندي داشته باشيم چطور؟  
---------
پاسخ: برای مورد اول بله باید در نظر گرفته شود. در رابطه با مورد دوم نیز تنها ستونهایی که به بادبند متصلند باید برای ترکیب 30 درصد طراحی شوند.
---------
یاسر: باسلام.بنده یک ازه بتنی 4 طبقه رابوسیلهetabs طراحی کردم که ستون طبقه اول باارتفاع 4متر 45*45با18میلگرد18 جوابداد.ولی وقتی در دو جهت دیواربرشی گذاشتم همین طبقه35*35 با12میلگرد 16 هم قوی به نظر میرسد.آیا دیوار برشی اینقدر موثراست درصورتی که دراجرای بیرون سازه های بادیوار برشی هم میلگرد وابعاد زیادی دارند.  
---------
پاسخ: بلی دیوار برشی تاثیر زیادی دارد. البته بستگی به درصد دیوار اضافه شده و محل آن این تاثیر می تواند تغییر کند. کنترل کنید که ضرایب کاهش سختی را مطابق مبحث 9 برای ستونها (1)، تیرها (0.5) و دیوارها ( 0.7 یا 0.35) صحیح وارد کرده باشد.
---------  
شاهپور: با دورود::منظور از دیوارهای میانق قاب در آیین نامه 2800 چیست  
---------
پاسخ: اگر منظورتان جداگرهای میانقاب در بند 2-3-6 می باشد، منظور همان دیوارهایی است که بین ستونها اجرا می شوند و به اجزای محیطی (تیر و ستون) متصل می باشند. که باعث افزایش سختی جانبی سازه شده و در نتیجه زمان تناوب اصلی سازه را کاهش می دهند.
---------
صفری: با سلام درسوال 46ارشد90 اگر بار P در محل چسب واردمي شد مطابق فرضيات مسئله حداكثر P مجاز صفر مي شد::درسوال 47ارشد90 آياميتوان گفت كه لنگر ناشي از بار P در نقاط c , a توليد كشش و فشار ميكند::درسوال 53ارشد90 اگر تنشهاي فشاري و كششي يكسان نبود مسئله چگونه حل ميشود آيا Mx برابر psin نميشود ممنون  
---------
پاسخ: سوال 46: صفر نمی شد بلکه بینهایت می شد. چون عملا به چسب نیرویی وارد نمی شد ( البته با صرف نظر از تمرکز تنش در محل اعمال بار متمرکز). سوال 47: منظورتان از نقاط a  و c کدام نقاط است؟ سوال 53: اگر تنش های مجاز کششی و فشاری یکسان نبود، تنش مجاز کمتر را معیار قرار می دادیم. چون تنش های کششی و فشاری در این مقطع با هم برابرند. مقدار Mx نیز برابر Pcos می باشد. برای مثال اگر زاویه teta برابر 90 در جه باشد، مقدار Mx باید صفر باشد.
---------
احسان: سلام آقاي دکتر.ميخوايم تو ارتفاع 6 متري زمين يه ساختمون يک طبقه به مساحت 150 متر مربع بسازيم.به نظر شما ضخامت دال چند سانتي متر باشه؟::  
---------
پاسخ: این بستگی به کاربری ساختمان (بار زنده آن) و نیز فواصل ستونها (ابعاد دال) و نیز نوع تیرهای کناری دارد.
---------
محمد: سلام آقای دکتر.میخواستم بپرسم سوالاتی که در کنکور عینا تکرار میشن و بعضا در پاسخنامه ی سازمان سنجش اشتباه پاسخ دادن در صورت تکرار آیا ما همون پاسخ سالهای قبل سازمان سنجش رو بزنیم یا پاسخ درست رو؟(آیا پاسخها رو اصلاح میکنن؟)::ممنون  
---------
پاسخ: سوالات  ممکن است مشابه سازی شوند ولی عینا و با همان اعداد به ندرت تکرار می شوند. در دروس سازه ای به یاد ندارم سوال اشتباهی عینا تکرار شود!. شما پاسخ صحیح را بزنید.
---------
احمد: با سلام در سازه هایی که دیوار برشی آنها کم می باشد جهت کنترل برش تنها راه افزایش ضخامت دیوار است یا روش دیگری وجود دارد که بتوان در ETABS مدل کرد؟ ممنون
---------
پاسخ: منظورتان برش در دیوار است. بسته به مدل سازه ای می توان گزینه های مختلف را بررسی کرد. جانمایی مناسب دیوارها و تنظیم طول آنها و نیز افزایش سختی تیر ها و ستونهای قابهای موازی بسته به مورد می تواند چاره ساز باشد.
---------
مردی: با سلام، خرک در پی برای چه نیرویی باید طراحی شود؟ کنترل برش زیر دیوار در فایل safe بایستی انجام شود یا برش یکطرفه در بر بحرانی (d از بر دیوار )کنترل گردد؟ ( فاصله d در امتداد دیوار است(b.d*Phi*fc^0.5) یا در عرض پی زیر دیوار هم کنترل میشود (Phi*fc^0.5* d.l)و بحرانی در نظر گرفته می شود- b عرض پی ,l طول افقی دیوار ). از خرک میتوان به عنوان میلگرد برشی استفاده کرد؟
---------
پاسخ: خرک در پی (خرک شبیه آرماتورهای عرضی است که به فواصل 1 تا 2 متر عمود بر راستای میلگردهای طولی قرار داده می شود) تنها نقش اجرایی دارد. به این معنی که قبل و هنگام بتن ریزی تحت اثر فشارهای وارده آرماتورهای فوقانی طولی سرجایشان باقی بمانند. بنابراین نقش سازه ای ندارند. یعنی محاسبه خاصی ندارد. بسته به حجم و موقعیت آرماتورهای طولی بر اساس تجربه تعیین می شوند. در رابطه با برش پای دیوار برشی در پی، بنده به شخصه از فایل اکسلی که نوشته ام استفاده می کنم. نرم افزار safe (ورژن 8 آن) قادر به درنظر گرفتن برش پانچ برای دیوار نیست. ضوابط بررسی برش پانچ برای دیوار، با توجه به اینکه ترکیب لنگر و نیروی محوری داریم کمی وقت گیر است که بهتر است خودتان یک فایل excel بسازید. می توانید برای آشنایی با ضوابط به کتاب دکتر مستوفی نژاد مراجعه نمایید. برش یک طرفه هم (اگر پی نواری دارید) باید چک شود که بسته به موقعیت دیوار و طول وعرض آن در هر دو بر می تواند چک شود. ولی در پی گسترده برش پانچ را باید چک کنید. در رابطه با خرک نیز از آنجا که فواصل آنها معمولا بیشتر از d/2 است نمی توان به عنوان میلگرد برشی استفاده کرد. در صورتی که برش پانچ دیوار جواب ندهد یا باید ضخامت پی را افزایش دهید و یا این از آرماتورهای برشی استفاده کنید (کتاب دکتر مستوفی نژاد را ببینید). البته گاهی اوقات برش چنان زیاد است که ناچار برای جواب گرفتن در پی مجبور می شوید آرایش دیوارها را تغییر دهید تا نیرویشان کاهش یابد.
---------
مردی: با سلام، از لطفتان برای پاسخگویی به سوالاتم تشکر می کنم. رعایت محدودیت های بند 9-12-12 مبحث نهم(ویرایش 88) برای میلگردهای عرضی ( به خصوص قطر میلگرد عرضی در برابر میلگرد طولی) در دیوارها هم اجباری است؟ به طور مثال اگر در المان مرزی دیوار از ارماتور 28 استفاده شود می توان از میلگرد 8 به عنوان کمرکش استفاده کرد؟
---------
پاسخ: بلی باید رعایت شود. یعنی با این حساب باید از میلگرد عرضی 10 استفاده نمایید. دقت کنید که علاوه بر ضوابط عادی که در فصول 9-10 تا 9-18 برای کلیه سازه ها رعایت می شوند، ضوابط مربوط به شکل پذیری متوسط و ویژه نیز باید رعایت شوند (که البته برای شکل پذیری متوسط حداقل میلگرد 8 برای المان مرزی کافی است).
---------
رضا:با سلام وخسته نباشيد خدمت استاد گرامي - اگر صفحات سخت کننده پای ستون كوچكتر از ابعاد نقشه اجرا شود(نه از نظر ضخامت) چه روشی را برای اصلاح اين نقص پیشنهاد می کنيد؟ آيا حتما صفحات سخت كننده بايد تا لبه صفحه ستون ادامه يابد؟
---------
پاسخ: با طراح صحبت کنید. بسته به شرایط و نوع اتصال (گیردار و یا مفصلی) تقویت آن مشخص می شود.  صفحات حتما باید تا بر ستون ادامه یابند ولی اصلاح آن مشکل خاصی ندارد و می توان با یک ورق وصله اصلاح نمود. از طراح بخواهید تا جزئیات اصلاح را برایتان مشخص کند.
---------
پیمان:درود بر شما آقای دکتر،در دهانه های بزرگ تیرها با ارتفاع متغییر ساخته میشوند مانند Rafter در سوله ها ،آیا نرم افزار ETABS میتواند Fb را محاسبه کرده و تیر را طراحی کند؟ یا باید دستی Fb را حساب کرد؟ سپاسگزارم
---------
پاسخ: اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم. Fb بر اساس چه آیین نامه ای؟ پیوست D آیین نامه AISC89 ضوابطی برای کنترل چنین مقاطعی آورده است. ولی از آنجا که در پیوست آمده (در متن اصلی نیامده)، شاید نرم افزار منظور نکند. (باز چک کنید مطمئن نیستم).
---------
بغدادی: باسلام ::من بطور اتفاقی به سایت شما برخورد کردم ....::ممنون از زحماتتون ..بسیار پر بار::در کتاب آقای دکتر میر قادری (صفحه 390 جلد اول) مقاومت نهایی تیر - ستون ها بار نهایی مقطع تحت اثرتوام بار محوری و لنگر خمشی برای مقاطع مربع مستطیل برابر Mu/Mn+(PU/Pn)^2=1 و بیان شده با فرضیات ساده کننده برای I شکل 0.85x(Mu/Mn)+(Pu/Pn)=1 میشه بفرمایید چطور به اینجا رسیده برای I شکل؟؟؟ ممنون
---------
پاسخ: اینگونه روابط با توجه به نموادر اندرکنش نیروی محوری و خمش تعیین می شود. مشابه مقاطع بتنی که نمودار اندرکنش فشار و خمش داریم، برای فولاد هم چنین نموادری رسم می شود که مسلما خط راست نخواهد بود ولی با فرض ساده کننده می توان آنرا با معادله خط راست جایگزین نمود. که البته برای هر شکلی از مقطع نمودارهای مختلفی بدست می آید و تقریب خطی آن ممکن است فرق کند. در صفحه 605 ،606، و 607 کتاب سالمون (2009) نمودار واقعی و خطی (تقریبی) برای  مقطع I شکل مقایسه شده اند.
---------
بغدادی: بینهایت از راهنمایی تون ممنون من از چندین تن از استادان دانشگاه های مختلف این مورد رو پرسیده بودم ولی پاسخی برایم نداشتند.  
---------
پاسخ: ممنون
---------
مردی: با سلام، در اتصال ورق تقویت به ستون در مبحث دهم، در صورتی که جوشها منقطع باشد در پای ستون و محل اتصال تیر به ستون محدودیت بعد جوش( حداقل بعد جوش0.7t) ارائه شده است. با توجه به این بند بر فرض مثال استفاده از ورق به ضخامت بیش از 10 میلیمتر در بال 2IPE16ممنوع است؟ ::
---------
پاسخ: بلی:
طبق جزئیات ارائه شده در تصاویر بند 10-1-4-4-1 مبحث 9  بعد جوش حداقل باید 0.7t باشد.
از طرفی در صفحه 106 مبحث 10 عنوان شده که "نباید بعد جوش از ضخامت نازکترین قطعه متصل شونده تجاوز کند"
با توجه به دو مورد فوق حق با شماست. ولی:
اولا بهتر است در مواردی که ضخامت ورق تقویتی تفاوت  زیادی با مقطع اصلی دارد از جوش سراسری استفاده نمایید.
دوما هر دو ضابطه فوق تنها در آیین نامه ایران بدین صورت بیان شده و در AISC چنین ضوابطی نداریم. تنها در آیین نامه AISC سال 89 بیان شده که:
"Minimum weld size is depedent upon the thicker of the two parts joined, except that the weld size need not exceed the thickness of the thinner part"
که در واقع به جای عبارت "نباید" از عبارت "نیازی نیست" استفاده می کند. که البته در ویرایش 2005 و 2010 آیین نامه AISC کلا این جمله حذف شده و به جای ضخامت قطعه ضخیم، ضخامت قطعه نازک معیار قرار گرفته است.
توصیه بنده این است که اگر ضخامت ورق تقویتی به صورت قابل توجهی بالاست، از جوش سراسری استفاده کنید و نیازی به کنترل ضابطه 0.7t نیست. البته مسلما باید ضوابط دیگر کنترل شوند (برش در ستون تعیین کننده بعد این جوش می باشد).
---------
صفری: با سلام در محاسبه بار باد برای دودکشی به ارتفاع h و قطر خارجی d سطح موثر چگونه محاسبه میشود و برای محاسبه cq در سقف شیبدار یکطرفه ایا باید پوشش بام در نظر گرفته شود یا سازه اصلی باربر جانبی ممنون
---------
پاسخ: در رابطه با دودکش که تصویر آنرا درنظر میگیرند (بند 9-6-6-9-1 مبحث 6 را ببینید). در ضمن مطابق بند6-6-1-4 برای دودکش ها باید از روش تحلیل دینامیکی استفاده نمایید. در رابطه با پوشش، هم پوشش و هم سازه نگه دارنده پوشش باید در مقابل باد کنترل شوند.
---------
صفری:نحوه دیدن قابهایی که بر اساس گرید ها در etabs نیستند چگونه است ممنون در ضمن برای دودکش من تصویر صفحه را متوجه نمیشوم یعنی نصف محیط در ارتفاع یا چیز دیگر
---------
پاسخ: بدون گرید که تنها به صورت سه بعدی می توان اعضا را دید. در غیر این صورت باید گرید تعریف نمایید. منظورم از تصویر،  مساحتی معادل قطر دودکش ضرب در ارتفاع آن می باشد که باد به آن اثر می کند.
---------
مردی: سلام، ممنونم که بی منت جواب پرسش های من را می دهید. با توجه به این که در مبحث نهم ضرایب ترک خوردگی تیر و ستون برای سازه های مهاربندی شده، 0.5 و 1 لحاظ شده است در صورت استفاده از ACI05، می توان از این ضرایب استفاده کرد یا بایستی مطابق ACI05 باید ضرایب را 0.35 و 0.7 برای تیر و ستون در نظر گرفت؟
---------
پاسخ: دقت کنید که سختی ها تنها تعیین کننده نسبت تقسیم بار بین اعضا می باشند. برای مثال اگر سازه را یک بار با سختی
تیر 0.35
ستون 0.7
دیوار 0.7
و بار دیگر با سختی:
تیر 0.5
ستون 1
دیوار 1
آنالیز نمایید، هیچ تاثیری در پاسخ نخواهد داشت. و نتایج طراحی در دو حالت کاملا یکسان خواهد بود. علت آن است که نسبت سختی ها یکسان است یعنی در هر دو حالت سختی ستون و دیوار دو برابر تیر است. تنها تفاوتی که دارد، پریود سازه و نیز جابجایی جانبی آن کاهش می یابد. در آیین نامه ایران سختی نسبی دیوار کمتر در نظر گرفته شده است که موجب خواهد شده بار جانبی کمتری به دیوار برسد و در عوض بار لرزه ای تیر و ستون افزایش یابد. قاعدتا جهت رعایت ضوابط، باید از سختی داده شده در مبحث 9 استفاده نمایید.
---------
احسان: سلام آقاي دکتر.ميخواستم بپرسم براي نصب پايه براي فنس کشي روي يک زمين که طول حدودي فنس کشي حدود 300 متره و فاصله پايه ها 5/2 متره پي نقطه اي مناسبتره يا نواري؟ با تشکر
---------
پاسخ: نمی توان قانون کلی بیان کرد. نوع خاک، نوع فنس، ارتفاع آن، نیروهایی که به آن وارد می شوند (باد و...) و سوالهای دیگر لازم است تعیین شوند و سپس کنترل شود.
---------
مصطفی: سلام فاصله در ستون پا باز بر چه اساسی تعیین میشود ضریب لاغری یا شعاع زیراسیون  
---------
پاسخ: چه فاصله ای؟ اگر منظورتان فاصله دو پروفیل از هم می باشد، چنان تعیین می شود که اولا طرح بهینه شود و دوما از لحاظ معماری مشکلی نباشد. برای بهینه شدن نیز باید لاغری موثر ستون حول دو محور با هم برابر باشد (البته برای ستونها و نه تیرستون)
---------
مصطفی: با سلام و تشکر از زحمات فراوان شما::جناب دکتر درخواست عنوان کتاب های (خارجی و داخلی) اجزای محدود که از نظر شما مفیدتر هستند را داشتم.
---------
پاسخ: در رابطه با المان محدود کتاب فراوان است و بهتر است با منابعی که استاد درستان معرفی می کنند شروع نمایید. از جمله کتابهای بنام می توان به کتاب المان محدود zienkiewicz اشاره نمود. همچنین برای موارد غیرخطی می توانید از المان محدود غیرخطی crisfield استفاده نمایید.
---------
حسین: سلام .تشکر از تلاش های با ارزش شما در توسعه علم و دانش ایران.استاد در صفحه 60 جزوه تحلیل شما در سوال 47 (سراسری 81) شما بار و لنگرش را منتقل کرده اید.می خواستم بدونم ما در چه موقعی می تونیم بار را منتقل کنیم؟ منظور از این که در موقع انتقال نمودار ممان نباید تغییر کند منظور کل سازه است یا قسمت خواسته شده؟لطفا یک راهنمایی کلی کنید.با تشکر.
---------
پاسخ: در ابن سوال تغییرمکان نقطه A را خواسته است و از آنجا که قسمت طره معین می باشد می توان نیرو ها را به نقطه A منتقل نمود. البته توضیح حالتهای مختلف و شرایط انتقال بار نیاز به رسم شکل دارد.
---------
علی رحمانی: با سلام و خسته نباشید یه سوال در مورد طراحی بتن دارم::در طراحی تیر برای برش و پیچش اگه نیروی برشی کم باشه و نسبت از حداقل مقدار مجاز کمتر بشه لازمه از حداقل استفاده کنیم و Av/s یا جمع آرماتور برشی و پیچشی از حداقل بیشتر بشه کافیه؟"
---------
پاسخ: طبق بند 9-12-6-3-4 اگر مجموع آرماتور برشی و پیچشی از حداقل بیشتر باشد کافی است.
---------
مردی: با سلام ،از لطف شما در پاسخگویی به سوالاتم تشکر می کنم. در صورتی که بخواهیم تحلیل دینامیکی انجام داده و طراحی را نیز براساس آنالیز دینامیکی انجام دهیم ، بایستی طیف را در 1.25T قطع کنیم ؟ ::اگر زمان تناوب مد غالب بیش از 0.7S باشد در کنترل جابجایی از 0.02h باید استفاده شود؟
---------
پاسخ: منظورتان از قطع کردن طیف را متوجه نمی شوم. در تحلیل دینامیکی (طیفی) شما کل طیف را به نرم افزار معرفی کرده و نرم افزار برای مدهای مختلف و پریودهای مربوطه مقدار ضریب بازتاب را بر اساس طیفی که به آن معرفی شده محاسبه می کند. منتها باید برش پایه حاصل از این تحلیل با برش پایه استاتیکی هم پایه شود (که در محاسبه برش پایه استاتیکی می توان پریود محاسباتی را حداکثر برابر 1.25T درنظر گرفت). برای سازه های با پریود اصلی بزرگتر از 0.7 نیز طبق بند 2-5-4 استاندارد 2800 برای کنترل جابجایی از 0.02h استفاده می شود
---------
طارمی: سلام::در تحلیل و طراحی ساختمان ۴ طبقه بتنی با سیستم قاب خمشی مساحت ارماتورھای خمشی تیرھای طبقه ٢ از طبقه اول بیشتر می شود آیا نباید برعکس شود علت چیست؟
بیت اله:با سلام در طراحی ساختمان 3 طبقه بتنی با سیستم قاب خمشی توسط نرم افزار ایتبز مساحت آرماتورهای تیرهای طبقه دوم بیشتر از طبقه اول شده است ایا این جواب منطقی است مگر نباید طبقات بالاتر مقاطع کوچکتری داشته باشند؟
----------
پاسخ: در شرایط عادی برعکس می باشد. ولی به دلایل مختلف ممکن است این حالت اتفاق افتد از جمله تفاوت پلان طبقات و یا تفاوت فاحش در مقطع ستونهای طبقات به طوریکه با کاهش سختی ستون طبقه دوم و سوم، لنگر در تیر طبقه دوم افزایش یابد.
---------
علی: با سلام :درخصوص جدول حداقل بعد جوش گوشه در صفحه ١٠۶ مبحث دھم ؛ ايا ضخامت قطعه نازكتر صحیح است ؟
---------
پاسخ: بلی در ویرایش جدید (بر اساس تغییرات اعمال شده در آیین نامه AISI 360-05) حداقل بعد جوش گوشه بر اساس قطعه نازک تر تعیین می شود که صحیح می باشد.
---------
عطایی: باعرض سلام و احترام مجدد::جناب دكتر امكان پاسخگويي به سوال بنده كه قبلا به عرض رسانده ام نیست؟
---------
پاسخ: متاسفانه به علت محدودیت زمانی پیش آمده برای اینجانب، پاسخگویی به سوالاتی که به صورت چندگانه مطرح می شوند (از جمله پاسخ سوالات آزمون نظام مهندسی) مقدور نمی باشد. اگر سوال خاصی از آزمون نظام مد نظرتان است به صورت سوال منفرد مطرح نمایید تا در خدمت باشم.
---------
رضا: سلام استاد ::نمودار تنش کرنش با کنترل کرنش رسم میشه؟
---------
پاسخ: "رسم"؟! برای رسم که کافی است مختصات نقاط را بر روی صفحه مشخص کرده و رسم نمایید. در رابطه با نحوه استخراج نقاط با آزمایش، دو نوع آزمایش داریم: کنترل تغییر شکل (کرنش) و یا کنترل نیرو (تنش). در صورتی که عضو یا ماده مورد نظر افت مقاومت داشته باشد و مایل باشید که این افت را ثبت نمایید (مانند نمودار تنش کرنش بتن که پس از رسیدن به تنش حداکثر، کاهش مقاومت دارد) باید به روش کنترل تغییرشکل (کرنش) آزمایش نمایید.
---------  
سعید: با عرض سلام وخسته نباشی خدمت شما استاد گرامی ایا در نبشی نشیمن جان محاسبه ضخامت نبشی لازم است یا نه؟ لطفا توضیح دهید.
---------
پاسخ: نبشی نشیمن "جان"؟. اتصال مفصلی یا با "نبشی جان" است و یا با "نبشی نشمین" که در هر دو حالت ضخامت نبشی باید محاسبه شود. به کتب فولاد مراجعه کنید.
---------
مردی: سلام ، از اینکه وقت برای مطالعه سوال اینجانب میگذارید متشکرم. برای طراحی برشی ستونها در قابهای بتنی با شکل پذیری متوسط، Etabs مقدارVP( آیین نامه ACI2005) را محاسبه میکند و با نیروی برشی بحرانی حاصل از ترکیبات بار مقایسه میکند و نیروی طراحی را از بین این دو انتخاب میکند. آیا نیروی VPهمان نیروی مورد اشاره در بند (9-20-3-5- ویرایش 85) مبحث نهم است؟
---------
پاسخ: بلی روش محاسبه همان است. منتها ترکیب بارهای طراحی و نحوه محاسبه ظرفیت برشی مقطع (ضرایب کاهش مقاومت و ...) کمی با مبحث 9 تفاوت دارد. برای آشنایی بیشتر با نحوه کنترل برش، پس از طراحی بر روی ستون مورد نظر کلیک راست کرده و سپس بر روی shear details کلیک کنید.
توضیح قسمت design forces:
Factored Vu, Factored Pu, Factored Mu: برش، نیروی محوری و خمش در ستون تحت ترکیب بار بحرانی برای بدون افزایش دو برابری زلزله
Factored Vu*, Factored Pu*, Factored Mu*: برش، نیروی محوری و خمش در ستون تحت ترکیب بار بحرانی با افزایش دو برابری زلزله (قسمت ب بند 9-20-3-5-1 مبحث 9)
توضیح قسمت Capacity shear:
Vp: برش همساز با لنگر های خمشی اسمی با فرض تشکیل مفصل پلاستیک (قسمت الف بند 9-20-3-5-1 مبحث 9)
MposBot, MnegTop, MnegBot, MposTop: ظرفیتهای خمشی مثبت و منفی دو انتهای ستون (البته درحضور نیروی فشاری و باید به صورت اندرکنشی محاسبه شود)
توضیح قسمت concrete shere capacity:
Vu: برشی که طراحی بر اساس آن صورت می گیرد و برابر با کمترین مقدار حاصل از Vu* و Vp میباشد.
---------
بهروز: با درود به شما استاد گرامی اگر ممکن هست حل تشریحی سوال مطرح شده در صفحه 41 جزوه تحلیل سازه خودتون که از کنکور سراسری 82 آمده رو برای دانلود قرار بدید.بسیار بسیار سپاسگزارم
---------
پاسخ: قسمت BC یک عضو دوسر مفصل است و مشابه روش حلی که در جزوه هم آمده می توان آنرا جدا کرد که در این صورت در قسمت BC تنها لنگر مثبت خواهیم داشت:
M(BC)=ql^2/8=400*(6-a)^2/8
پس از جدا کردن BC در قسمت DC یک بار متمرکز به مقدار 200*(6-a) خواهیم داشت و لنگر در DC برابر خواهد بود با:
M(DC)=200*(6-a)+400*(a^2/2
با مساوی قرار دادن دو مقدار فوق، a بدست می آید.
--------
پیمان: درود بر شما آقای دکتر، در یک هتل که یک سالن پذیرایی با بیش از 300 نفر ظرفیت دارد باید سازه را با اهمیت زیاد در نظر گرفت.اگر در طرح معماری فقط مساحت سالن را داشته باشیم با چه مقدار مساحت برای هر نفر میتوان ظرفیت سالن را تعیین کرد؟(فضای مفید برای 1 نفر چقدر باید در نظر گرفت).سپاسگزارم
--------
پاسخ: بلی اگر بیش از 300 نفر باشد، دارای اهمیت زیاد محسوب می شود. اینکه ظرفیت یک سالن چقدر است، باید از مهندس معمار (طراح معمار) آن سوال کنید. این یک موضوع محاسباتی نیست که بگوییم به ازای هر نفر چند مترمربع بگیریم و بسته به نوع سالن و طرح معماری آن تعیین می شود.
--------
صفری: آیا نحوه محاسبه ضخامت ورق زیر سری در قسمت جزوات طراحی درست است
--------
پاسخ: بله صحیح است. اگر مورد خاصی مد نظرتان است می توانید مطرح کنید.
--------
مهدی: با سلام و خسته نباشيد، سوال درباره مقاومت داشتم،ثابت كنيد اندازه تنش هيجكاه برابر صفر و برابر بي نهايت نمي شود، ممنون از لطفتون.
--------
پاسخ: !! چرا صفر نمی شود؟؟ بنده جواب این سوال فلسفی را نمی دانم!
--------
رحیم: با سلام . برای اینکه کنسول را در ایتبس معرفی کنم باید دال را در چه حالتی انتخاب کنم. membrane ? plate ? shell? ممنونم
---------
پاسخ: از حالت membrane  استفاده نمایید.
---------
پیمان گلزار: درود بر شما آقای دکتر،در سازه ای که تحلیل دینامیکی الزامی باشد و T0.7 میتوان در تحلیل استاتیکی از اثر نیروی شلاقی صرفنظر کرد به دلیل اینکه تحلیل سازه دینامیکی حاکم است؟ سپاس
---------
پاسخ: اگر تحلیل استاتیکی را تنها جهت یافتن برش پایه استاتیکی و همپایه کردن دینامیکی با آن ، انجام می دهید نیازی به درنظر گرفتن نیروی شلاقی نیست.
---------
محمد علی: با عرض سلام خدمت جناب آقای دکتر. اتصال مفصلی در سازه های بتنی به چه صورت اجرا میشود؟ متشکرم
---------
پاسخ: اگر اعضای متصل شونده به صورت یکپارچه ریخته شوند و مسلح باشند، اتصال گیردار خواهد بود. برای مفصلی کردن آن می توان تیر از پیش ساخته شده را به صورت اتکایی بر روی ستون قرار داد و یا اینکه آرماتورهای خمشی پایین تیر را که برای تحمل لنگر مثبت می باشند، در نزدیکی تکیه گاه به صورت میلگردهای اتکا به سمت بالا خم کردن که در این صورت عملا بتن غیر مسلح خواهیم داشت. (روش دوم به نظر بنده روش مناسبی نیست و ایراد دارد). بسته به شرایط روشهای دیگری هم می توان به کار برد.
---------
پیمان: درود بر شما آقای دکتر، لنگر و برش طراحی اتصال فلنجی در حالت نصب مستقیم فلنج به ستون و در حالت نصب فلنج به ف
پاسخ
#17
سلام جناب دکتر ، بنده اشباها modal cases  رو پاک کردم چطوری میشه برش گردوند یا مجدد ایجادش کرد؟
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کنترل و طراحی دیوار برشی در ایتبس 19 SHAKIBA-am 0 271 1402/5/8 ، 03:15 صبح
آخرین ارسال: SHAKIBA-am
  نحوه طراحی سازه فولادی که هم دارای سقف تیرچه بلوکی و هم دارای سقف کامپوزیت میباشد! sasan.ce 1 1,325 1402/4/20 ، 05:32 عصر
آخرین ارسال: Ali.mo.1380
  سوال در مورد سیف؟؟؟ شیوا 7 3,116 1402/1/2 ، 04:38 عصر
آخرین ارسال: Moola
  مشاهده نتایج طراحی در فایل ذخیره شده ایتبس M_Fzl 1 833 1401/6/11 ، 02:55 عصر
آخرین ارسال: satyashakti
  پرسش و پاسخ در مورد ایتبس roza12341234 5 2,194 1401/4/12 ، 11:28 صبح
آخرین ارسال: یوسف ابراهیم پور
  معرفی ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD KONKORKONKOR 5 7,546 1400/8/19 ، 09:51 عصر
آخرین ارسال: aryian
  عدم حذف نوار طراحی در سیف 16 hajix8867 1 1,300 1400/8/8 ، 08:00 عصر
آخرین ارسال: civil92
  سوال در مورد مهاربند واگرا در AISC - ASD 89 hamid.barati 7 3,204 1400/6/1 ، 01:22 عصر
آخرین ارسال: albertlisy90
  مشکل خاکستری بودن رنگ تیرها بعد از طراحی و پایین بودن آرماتورهای طولی aliagha007 1 1,575 1399/7/28 ، 09:54 عصر
آخرین ارسال: dolatkhah1
  روش طراحی در ایتبس ActioN 0 1,308 1399/5/12 ، 03:03 عصر
آخرین ارسال: ActioN

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان